Andreas ”Olzar” Hofer och Robert ”Lillbirro” Nilson har varit på visningen av NHL 13 och FIFA 13 och presenterar här sina egna intryck av spelen samt sina intervjuer med producenterna.

Jag anlände runt 11:00 på förmiddagen till O’learys i Stockholm där Electronic Arts hade hyrt in sig för att visa upp FIFA 13 och NHL 13 för en liten skara journalister. Efter att ha druckit några glas mutläsk börjar presentationen. Andy Agostini som är producent på NHL 13 tar till orda och presenterar årets nya funktioner i hockeyspelet. Deras viktigaste funktion som de också kallar ”det största framsteget sedan skillstick i NHL 07” kallas för ”true performance skating”. Funktionen gör att spelarnas vikt, längd och hastighet på skridskorna påverkar hur väl man svänger och kontrollerar sin gubbe. Det ger en viss känsla av att spelarna har momentum när de flyger fram över isen.

Själva spelet ser dock likadant ut som tidigare, förutom lite nya shaders och annorlunda ljussättning. Andra nya funktioner som syns på isen är bland annat att målvakterna har fått sig en rejäl uppgradering, speciellt om man styr målvakten själv i klubbspel eller liknande. Istället för att göra omotiverade räddningar med högerstickan gör man nu snarare målvakten beredd på vilket håll pucken kommer mot, och har man rätt så kommer målisen med stor sannolikhet att ta pucken. Även spelets AI (eller EA Hockey IQ) är satsad på rejält. Enligt EA själva har det lagts ned mer tid på AI:n i NHL 13 än under de tre senaste åren kombinerat. Förutom allt detta finns det också en ny trevlig ”true broadcast”-kameravinkel som ser ut som när man kollar på hockey på TV.

Vad finns då utanför spelet? Hela karriärsläget är omgjort till det nya ”GM Connected”, där användare kan interagera med varandras ligor. Exakt hur det kommer fungera var lite otydligt, men karriärsläget kommer att vara onlinebaserat. I och med det mer onlinebaserade spelsättet har EA tagit fram en applikation till mobiltelefoner där man bland annat kommer kunna matcher i ens egen liga och föreslå spelarbyten med andra klubbar.

För den inbitne hockeyspelaren då? De som har tagit sitt legendkort i NHL 12 kommer att få börja på ”amateur 3” i NHL 13. För de som snabbt klarar hela spelet och plockar den högsta kortnivån finns nu nåt som heter ”NHL Hockey Moments” som förlänger spelupplevelsen en aning. Det är olika scenarion av olika svårighetsgrad man kan klara av där man får puckar (spelets valuta) som belöning för avklarade scenarion. Puckarna används dock fortfarande bara i ultimate team-funktionen.

Andy lämnar över till FIFA efter cirka 10 minuter. FIFA-presentationen sköts av Gareth Reeder, online producent på EA. FIFAs största förändring sedan FIFA 12 är den nya first touch-mekaniken. Just first touch är en fras som det slängts med hej vilt inför varje FIFA-release, men tidigare har det handlat om att du kan kontrollera bollmottagningen. Nu handlar det om motsatsen, att den första beröringen av bollen oftast blir lite slumpartad. Bollen kan gå lite hur som helst. När gareth visar en video på FIFA 13 (och när vi själva sedan spelar) så ser spelet väldigt mycket mer organiskt och verkligt ut. Bollen är rund, och det märks. Ett annat tillägg till spelet är skill games, vilket är småspel i spelet som på sätt och vis liknar fotbollsträningar. Man ska kanske dribbla genom koner på en viss tid eller passa runt bollen utan att motståndaren får tag på den.

I karriärsläget ser det mesta likadant ut, men med ett stort tillägg. Man kan få coacha landslag samtidigt som man coachar sitt klubblag. EA har även en ny funktion som går igenom både karriärsläget och vanliga matcher som kallas ”Match Day”. Funktionen är till för att ytterligare blåsa liv i spelet. Är en nyflyttad spelare missnöjd med sitt byte eller om en spelare får för lite matchtid så kommer all den informationen via transparanta pop-ups på skärmen. Även information som bara rör ens egen offline-karriär dyker upp på skärmen, både som text, men också i form av en tredje kommentator som berättar om mål i andra matcher eller annan nyttig information.

FIFA släpper precis som NHL-gänget en applikation för mobiltelefoner som låter spelarna föreslå byten eller kolla in statistik i sin onlineliga, allt medan man är borta från konsolen.

Klockan är strax efter 12:30, presentationerna avslutade och Robert anländer till O’learys, och vilken entré därefter. Vi pratar om killen som har svårt att hitta i sina hemtrakter i Uppsala, och som nu skulle bege sig på äventyr i storstaden Stockholm. Efter en snabb promenad till platsen där krogen ligger, möts Robert av ett hinder. Dörren till O´learys är låst och Andereas går inte att nå på telefonen, så han fick gå och göra sitt bästa via bakvägen. Ringer på klockan som går direkt in i köket och frågar om det är platsen där EA skulle hålla ett event, där möts han av en bastant kock som visar vägen upp till paradiset, NHL 13 och FIFA 13 på alla skärmar som var tillgängliga.

Utan att få känna på spelen, varken NHL eller FIFA så drar turneringen igång i FIFA 13. Robert spelar sin första match mot en annan journalist som suttit på plats sedan klockan 11. Utan att sätta käppar i hjulen alltför mycket så frågar Robert bara om kontrollerna, och vad han bör tänka på. First Touch, en av dom funktionerna i FIFA 13 som kommer jaga hål i huvudet på många spelare, även de som är vana med fotbollsspel sedan tidigare. First Touch handlar om att den spelare du styr kan ta emot bollen, eller föra den med sig i steget, eller varför inte dra en fint innan du rör bollen. Funktionen är så pass komplex att den som bemästrar det fullt ut kommer kunna skapa sig flera bra lägen bara genom den första touchen. Men för Robert vart det inget snack om att göra det fint, utan bollen studsade precis överallt där den inte skulle göra det. Tyvärr åker Robert ut redan i första omgången, medan Andereas klarade sig kvar ända till semifinalerna. Andereas åkte ut mot en av EAs egna representant.

Mellan matcherna satt vi båda som klistrade framför FIFA 13, spelet som har mer fart och fläkt än NHL, och där man faktiskt hänger med på vad spelarna och lagen heter. Värt att nämna är att både Robert och Andereas är inbitna fotbollsfantaster. Efter att ha spelat ett par matcher mot varandra och känna på spelet så har man den här gången lyckats skapa ett flyt i spelet. Det finns sällan dötid, eller laddningstid för den delen som kunde återses i FIFA 12. Vid byten exempelvis så fanns det ingen frekvens som inte gick att trycka bort, eller den klassiska panoreringen av stadion, som då är ett skynke för att spelet laddar i bakgrunden. Likaså gäller vid frisparkar eller inkast. Om en spelare går förbi eller är i närheten av bollen efter att domaren har blåst av, kommer den spelaren då att passa bollen till platsen där inkastet eller frisparken ska slås. De små detaljerna som dessa gör att spelet känns mer levande och håller tempot uppe.

Ett härligt spelläge som i årets upplaga av FIFA finns representerat är de så kallade ”Skill Games”. Skill Games är precis vad det låter som, det handlar om att testa dig som spelare och dina kunskaper och tekniker i olika moment. Det finns allt ifrån att kunna träffa rätt vid straffar eller frisparkar, att kunna slå inlägg vid bortre eller första stolpen, eller att kunna chippa in en fotboll i ett flertalet utspridda soptunnor för att tjäna poäng och erhålla medaljer. Just det här läget bidrar till en annan typ av tävling gentemot spelare, för självklart är det integrerat med FIFA online play, där du kan jämföra dina poäng med andra spelare i världen eller med dina närmsta vänner. Mycket tid gick åt för att testa de olika utmaningarna och se hur avancerade de i slutändan blev. Inte för att avslöja för mycket, men många timmar kommer behövas spenderas här för att nå de högsta poängen, det blir lite som ett spel i ett spel. Värt att nämna är även att de här spelen går att utföra direkt ifrån huvudmenyn, eller innan en match, och det istället för att springa runt på den klassiska arenan och försöka göra mål. FIFA 13 känns definitivt som en värdig uppgradering till sina föregångare, och framför allt då man finslipat på de flesta detaljer, och försökt göra spelet så autentiskt som möjligt.

När det gäller NHL 13 så har även det fått sig ett par ansiktslyft. Även här försöker EA att skapa en så autentisk upplevelse som möjligt för spelaren, och det genom att egentligen bestraffa den girige spelaren. I tidigare upplagor av spelet har man enkelt kunna rätta till sina misstag ifall man missat en stenhård tackling, eller försökt kontra och tappa pucken mitt i plan, men det går inte längre. Spelarna känns trögare och långsammare, men betydligt mycket större och bastantare. Missar du en tackling så kommer det att betyda att ditt lag har en spelare mindre i några sekunder, för det går inte lika snabbt som tidigare för den bortgjorda spelaren att ta sig tillbaka till sin position. Som producenten själv nämner under intervjun så har man försökt lägga mer fokus på att spelaren ska känna att han eller hon är en del av spelet, och att du måste lära dig av dina misstag. Om du tänker göra ett djärvt försök att sno pucken ifrån motspelaren och blir bortgjord, då har du gjort ett stort misstag vilket motståndaren kommer ta tillvara på direkt.

FIFA verkar i år ha gjort ett lite skarpare steg framåt än NHL, men vi ser fram emot båda titlarna med öppna sinnen. Håll ögonen öppna efter intervjuer med de båda producenterna under veckan.