Sen jag var liten har Transformers alltid legat varmt om hjärtat, de var mina favoritleksaker. De var roliga att leka med på grund av att man själv var tvungen att förvandla dem från fordon till robotar, och tillbaka igen. Som vuxen kanske man inte borde leka med leksaker finns det folk som tycker. Visst, jag leker inte med Transformers längre men de kommer alltid finnas i mitt hjärta. Det glädjer mig därför att det fortfarande görs filmer och leksaker men även spel inom varumärket. Jag har fått äran att recensera den senaste instansen i en spelserie med samma namn, men denna gång med undertiteln Fall of Cybertron. Så nog om min uppväxt och leksaksintresse, vidare till recensionen!

Storyn i Fall of Cybertron känns igen från serietidningar och filmer. Autoboterna och Decepticonerna är under krig, och man håller på att försöka lämna planeten – Cybertron. Bränslet som Transformes lever av, Energon, håller på att ta slut på grund av det långa kriget mellan fraktionerna. Autoboterna försöker nu fly Cybertron för att hitta en ny planet där de kan leva i fred, men Decepticonernas ledare Megatron tillåter inte det.

Likt många andra titlar nyttjar Fall of Cybertron Unreal-motorn och gör det relativt bra. Stora kartor med viss förstörelse och någorlunda varierande texturer gör spelet roligt att utforska, det känns inte som att man ständigt är på samma plats. Dock är vi lite osäkra på varför det blir FPS-drops när det är mycket action på skärmen, är det på grund av de stora kartorna? Är det på grund av de väldigt detaljerade karaktärerna? Det vet vi inte… Som tur är händer det inte ofta, men det bidrar med att striderna blir ytterligare lite kaotiska för att det är svårt att hänga med. Då och då pausas även mellansekvenser på grund av att spelet börjar ladda, lite klantigt kanske men inget som direkt förstör spelupplevelsen.

Kontrollerna i Transformers känns bra, men stundtals lite förvirrande. När man har bytt form till ett fordon har man beroende på form, två olika ”boost”-knappar. Är man en typ av bil och inte håller nere någon av knapparna svävar man ovanför marken och kan åka runt i alla ledder utan problem; om än lite långsamt. Trycker man ner vänstra avtryckaren åker man istället med hjul på marken och man färdas snabbare. Trycker man ner den högra bumpern samtidigt använder man sin ”nitro boost” och åker således ännu fortare. På grund av att man byter form genom att trycka ner ena analoga spaken händer det flera gånger under antingen strider eller stressiga fordonsmoment att jag bytte form av misstag. Något irriterande när det finns andra knappar som inte ens används.

Storyn känns väldigt fängslande eftersom man hoppar mellan olika karaktärer hela tiden, likt Modern Warfare men i samma storyline. Det slutade med att jag satt och spelade igenom allt i en sittning med det här spelet. Det var svårt att lägga ifrån sig handkontrollen. Transformers har alltså lyckats göra karaktärshoppandet med bravur, man hänger fortfarande med i själva berättelsen. Storyn tog cirka 8 timmar att köra igenom och är förstås linjär samt att man inte får några moraliska val eller liknande. Användandet av Quick Time Events (QTE) känns faktiskt väldigt bra och genomtänkt. QTE i Fall of Cybertron är inte sådär stressigt tidsbegränsade och används mest under mellansekvenser för att dra in en mer i historieberättandet. Äntligen!

Striderna är i tredjepersonsvy, där man faktiskt kan växla vilken sida på skärmen ens karaktär är. Detta ger en även fördelar när det gäller att smyga runt hörn då vapnet annars skjuter direkt in i föremålet framför.  Man har både ett enkelt vapen och ett starkare vapen, båda nyttjar olika typer av ammunition som finns utspritt längs med din väg och man ser tydligt vilken som tillhör vilket vapen. Blå för standardbössan och gul för det tyngre vapnet. Det finns även några korta boosters utspridda, som till exempel en liten flygande attack-probe eller en sköld.

Det finns en hög med unlocks utspridda i spelet i form av ljudklipp från andra robotar, eller ”blueprints” över vapen du kan köpa eller modifiera i terminaler utspridda i din väg. Variationen av vapen anses normal och det finns nog något som faller de flesta i smaken. Även i flerspelarläget finns det unlocks, här främst för att kunna anpassa din robot efter personlig stil eller smak, samt med ditt favoritvapen.

Till och med eftertexterna är underhållande att titta på! Det känns som att utvecklarna har blivit inspirerade av gamla filmer och TV-serier och har lagt in lite roliga sekvenser. Man kan bland annat se robotar som dansar eller varför inte Metroplex som leker med ett par små robotar.

Flerspelarlägena består av Team Deathmatch, Conquest, Capture The Flag och Head Hunter. Inget av spellägena är speciellt nyskapande utan helt enkelt beprövade och roliga spellägen. Rundorna är snabba och actionfyllda, helt enkelt välfungerande. Helt klart okej och underhållande, men inget banbrytande som sagt. Jämfört med storyläget kan man låsa upp olika boosters till sin karaktär, där till exempel den tunga Destroyern med sitt raketgevär och granatkastare börjar med en sköld som varar under en kort period. Den lätta och smidiga Infoltratorn har ett osynlighetsläge för att kunna smyga upp på sina motståndare, med mera. Maximalt antal spelare verkar vara 10 personer i varje spel, men med tanke på de lite större banorna känns det lite i minsta laget. Men vi hade kul ändå, mycket koncentrerad action bara man letade runt lite på varje bana – dock beroende på spelläge. I Conquest flög lagen mest fram och tillbaka mellan de olika punkterna.

Sammanfattningsvis tycker vi att Transformers: Fall of Cybertron är ett lagom långt spel med en fängslande story. Nyttjandet av QTE känns helt rätt, men dessvärre måste vi klaga lite på den knepiga mappningen av kontrollerna samt – om än väldigt sällan – problemet med att bilduppdateringen sjunker lågt ibland. Flerspelarläget gör inget direkt unikt eller nytt utan tar ett bra koncept och kör vidare på det. Dock förekommer det mycket misstagsförvandlingar här av någon konstig anledning, kanske beror det mer på kaos eller stress än i storyläget?

Transformers: Fall of Cybertron

8

8/10