Det är inte varje dag man sätter sig ned framför ett spel som Hybrid. Spelet visar oss att allt ännu inte har gjorts vad gäller spelmekanik, och med mängder av innovativa idéer kan det även bli ett bra spel utav det hela i slutändan. Det man dock gör är att man sätter käppar i hjulet på sig själv, och här ska vi nu bena ut hur, vad och varför.

Hybrid är ett av spelen som släpptes i och med Microsofts ”Summer of Arcade”-kampanj. Spelet i sig har inte fått allt för mycket utrymme i media eller i reklamsyfte, men det som Hybrid gör är ruskigt häftigt och innovativ och framför allt något som jag inte har sett tidigare. Hybrid är en typ av tredjepersonsskjutare som är full av fart och action, men det finns dock en liten spelmekanik som gör det hela intressant. Alla spelare är ständigt bundna till att antingen sitta bakom skydd, eller flyga emot ett annat skydd, och på vägen kunna ta död på sina fiender. I Hybrid går det alltså inte att springa runt fritt, utan ständigt är man bunden till skydd av olika slag, och ständigt måste man tänka ut sitt nästa skydd.

Hybrid är unikt i sitt slag på det sätt att man känner sig förbannat fri nästan hela tiden, trots att spelet går ut på att ta sig an fienderna genom att sitta bakom skydd. Du som spelare styr din egen lilla människorobot, och beroende på vilken spelstil du har så kommer du tvingas anpassa dig efter hur fiendelaget spelar. Du är som sagt bunden till ett skydd, antingen sittandes bakom en skyddsbarrikad eller ståendes bakom ett hörn. Men det är inte här matchen avgörs, för banorna som vi spelar på är konstruerade på det sättet att ingen kan sitta och campa på ett och samma ställe, för det finns alltid ett sätt att komma runt bakom dig. Som spelare måste man ständigt göra klyftiga val, och ibland kan det även handla om att flyga rätt in i fiendernas eld och ta sig an fienden i närstrid. Spelets två moment är att sitta bakom skydd och ständigt tänka ut ditt nästa mål, och den större delen av krigen avgörs när du ska ta dig från skydd till skydd, i luften, med jetpacks.

Spelets upplägg är annars igenkännbart ifrån andra spel så som Call of Duty. Du skapar din karaktär med diverse utrustning och robotdelar, väljer ut vilka två vapen du vill använda dig av. Vapnen är klassiska gevär, hagelgevär, pistoler och granater. Till ditt förfogande har du även olika killstreaks. Likt andra spel i genren handlar det om extra medhjälpare, drones, odödlighet och liknande. Men det som gör Hybrid så underbart är det faktum att, trots att det är ett arkad-spel som är väldigt nischad på sin sak, får det verkligen adrenalinet att pumpa i kroppen. Spelet går snabbt, det gäller att försöka tänke ett steg längre än fienden, och att ständigt vara i rörelse.

Vad gäller onlineläget så är det två olika faktioner, de goda och onda, som återigen slåss mot varandra. När du startar Hybrid för första gången får du välja din faktion. Det som däremot är någorlunda innovativ i Hybrid är sättet som man har lagt upp själva idén. De två faktionerna ska slåss mot varandra för att återfå herraväldet på Jorden, vi kan slåss på olika kontinenter som Europa, Amerika, Afrika och så vidare, där varje kontinent ger olika typer av bonusar. Låt säga att den goda faktionen äger hela Amerika, då gör deras vapen mer skada, spelarna tål mer eller att olika vapen blir tillgängliga. Du får själv välja vilken kontinent du vill slåss vid, och väl där så räknas varje vinst, varje kill och varje death mot både det positiva och negativa. Om du dör, låt säga 20 gånger och inte dödar någon, så kommer ditt lag, din faktion, att få 200 poäng minus, och dina fiender får självklart 200 poäng plus. Dom här poängen är viktiga då varje poäng räknas emot faktionerna och vem som ska ta över kontinenten.

Utöver det som utmärker Hybrid så återfinns det många element ifrån andra spel som är friskt lånade. Killstreaks, leaderboards, team deatchmatch och objective som ett exempel på valbara spelarlägen. Annars är det inte mycket mer än så. Spelet är galet snyggt och flyter på utan några som helst problem. Det som däremot kan vara drygt är den inledande timmen av spelet när du först ger dig ut för att spöa fienderna. Inlärningskurvan är brant och det gäller att verkligen hänge sig spelet för att ens ha en chans till att förstå vad som händer.

Hybrid

7

8/10