Både Bastion och The Binding of Isaac ämnar att erövra nytt territorium. Supergiant Games actionrollspel med hyllat narrativ släpptes utan förvarning till iPad idag, och Edmund McMillen vill se sin söt-traumatiska rougelike på konsoler inom snar framtid.

Tack vare de senaste årens indieuppskattning och initiativ som the Humble Indie Bundle har det blivit mer sällsynt att mindre utvecklares guldkorn glider obemärkta förbi, men det är inte alltid som synligheten det enda hindret; ibland handlar det om individuella spelares möjligheter att faktiskt avnjuta spelen i fråga.

Detta har inte varit det största problemet för Bastion, som funnits tillgängligt till Windows, Mac och Xbox 360 ett bra tag nu, men de fortsätter att täcka fler fronter genom att helt plötsligt släppas till iPad med. iPad 2 eller tredje generationens iPad för att vara mer specifik. Spelet har justerats så att upplevelsen blir mer anpassad till att kontrolleras enbart genom att peka och svepa på iPaden, men om man känner sig lite mer traditionell så ska det gå att använda virtuella styrspakar och knappar. Själva innehållet ska vara ungefär detsamma, och iPad-versionen kommer även innehålla The Stranger’s Dream som på andra plattformar var separat DLC.
Enligt App Store-sidan så kostar det 38 kronor, och om man inte har haft möjlighet att avnjuta upplevelsen på andra plattformar är det definitivt värt att testa, även om jag har svårt att tänka mig att upplevelsen är annat än bäst med en handkontroll och en ordentlig skärm.

När det gäller the Binding of Isaac så har det inte hänt något än, men spelets skapare Edmund McMillen är väldigt intresserad av att se sitt senaste spel släppt på någon konsol. Igår svarade McMillen på lite frågor på sitt formspring-konto och avslöjade att han håller på att förhandla med Microsoft om ett eventuellt släpp på XBLA. En konsolversion av The Binding of Isaac skulle inkludera, utöver Wrath of the Lamb-expansionen, en del nyheter som nya spellägen, bossar, items, spelbara karaktärer och framför allt ett kooperativt flerspelarläge. Detta kommer enbart vara lokal coop dock.
Spelet kommer få sig en visuell uppgradering med – McMillen kommer fortfarande stå för designen av allt, men ett externt team kommer ta hand om de grafiska element och animationer som används.

Än så länge finns The Binding of Isaac enbart på Steam, och du kan kolla in det här.