Vad gör man med ett spel som ska ingå i en spelserie som redan är världens bäst sålda i sin genre. Jo man gör som EA och förfinar det hela, lägger till och tar bort, sedan bjuder man upp till dans igen. Det är på Gamescom som EA verkligen visar sina muskler. Man visar spel efter spel, men det är just när det kommer till FIFA 13 som jag tänder till och ger allt mitt fokus hän till talaren. FIFA 12 är spelet som toppar listorna över försäljning i sportgenren, inget spel har sålt lika mycket. FIFA 13 kommer definitivt bli en bra motståndare då man har allt som FIFA 12 redan har, bara det att man förfinar det och lägger till hett efterlängtade funktioner såsom skillgames, bättre fysikmotor och möjligheten till full kontroll över allt som har med fotboll att göra.

Vi börjar med realismen som faktiskt är ett viktigt element i ett bra sportspel. Tanken som EA har är att förbättra fysikmotorn så att varje tackling, varje närkamp ska kännas autentisk och att det faktiskt spelar roll vem som kommer först in i en situation eller lyckas göra en perfekt glidtackling. I skrivande stund finns det hutlöst med klipp på youtube där FIFA 12 och dess fysikmotor bjuder upp till roliga stunder. Ett annat tillägg som kan förändra en matchsituation är möjligheten att återigen kunna skapa egna taktiska frisparkar. Möjligheten fanns redan i FIFA 10, men slopades, för att nu återkomma i FIFA 13. Den förbättrade intelligensen hos mot- och medspelarna är något som visats i alla trailers för spelet, och att dina lagkamrater faktiskt rör sig intelligent utan boll är något av en evolution. Dom är inte längre datorstyrda apor som väntar på bollen, utan rör sig även taktiskt och letar efter öppna ytor.  Allt som FIFA 12 redan var är FIFA 13 redan bättre på efter att ha fått se snuttar av spelet. Tidigare har man pratat om att spelaren ska ha större frihet vad gäller dribblingar, och i FIFA 13 har man fortfarande kvar 360-graders dribbblingen, att du som spelare ska ha full kontroll. Men utöver det har du nu även full kontroll på varje bollmottagning och den spelarstyrda spelaren kommer att reagera bättre vid dribblingar för att kunna ta sig förbi sin försvarare.

En tveksam men rolig funktion som lagts till för dom som har en Kinect, är att du nu kan ropa ut byten, formationsbyten, taktiska ändringar och liknande utan att behöva hoppa in i menyerna. Däremot om du sitter och svär och klagar på domarens beslut så får du en tillsägelse, vilket i sin tur kan betyda att domaren väljer fler domslut emot dig och ditt lag. Otroligt roligt kommer det bli, och fler funktioner finns garanterat, bara det att allt inte är avslöjat ännu. Den 28 september släpps FIFA 13 till PS3, Xbox 360 och PC, men redan den 11 september kan vi testa på spelet då EA släpper ett demo för FIFA 13. Vi syns snart på stadion nära dig, glidtacklingar och härliga mål står på agendan.