Codemaster hintade om ett nytt bilspel under fredagen med hjälp av en 30 sekunder lång teasertrailer med huvudrubriken ”The Race Returns – 8.8.12”. Dagens datum är den 8:e och månaden är Augusti, den 8:e i ordningen. Året är 2012, och dagen till ära har Codemaster valt att dedikera helt till sitt kommande bilspel som blir en uppföljare till det kritikerrosade spelet Grid.

2013 kommer vi kunna spela ett av de härligaste bilsimulator-spelen för oss som gillar arkadstuket lite mer än det som Gran Turismo och Forza Motorsport håller på med. Grid 2 är baserat på fysikmotorn ifrån Colin McRae: Dirt 3 samt fartkänslan och aerodynamiken ifrån F1 2012. Codemaster samlar det bästa ifrån tre spel och sätter ihop ett riktigt monster. Om inte annat så arbetar man stenhårt på sin egna grafikmotor, Ego Engine, för att kunna nyttja all den kraft dagens konsoler och datorer klarar av.

Sedvanligt så får vi träffa på städer som nästan alla bilspel kört igenom, Chicago är bara ett exempel. Men sättet som Grid 2 står ut ifrån sina motståndare är att man kan njuta av omgivningarna som känns naturliga och skapade för hand och inte efter en mall eller modell. Lite av tekniken som används bakom ljuseffekterna påminner om tekniken som användes i Battlefield 3, allt för att bringa lite realism in i spelvärlden.

Grid 2 nyttjar även en ny teknik inom defomering. Ni vet alla de tusentals gånger vi kraschar i spelen så förväntar man sig ändå att det ska se snyggt ut, och att bilen blir totalkvaddad. Gary Buckley som är Lead Programmer på Codemaster berättar om den nya ”Target Morphs”-tekniken som används bakom krascher eller kollisioner som sker i spelet. För att kunna överföra denna tekniken till spelets värld så har flertalet tester gjorts på riktiga bildelar för att se hur de böjs vid olika typer av tryck.

Nytt för denna gång är även den nyskapade AIn, datorerna som oftast bara är i vägen för din egen framfart. Den här gången har man valt att ge datorerna 3 slumpvist valda attribut som definierar dem som förare, detta är av 60 olika attribut. Det kan handla om allt ifrån den aggressiva hunken som gillar att köra på folk, till den fokuserade bilföraren som gärna inte förstör sin bil på vägen fram mot första platsen. Så många annorlunda spelupplevelser kommer vi antagligen ha, och balanserade sådana förhoppningsvis.

Med det sagt så ser vi fram emot att få se mer och framför allt få reda på när releasen ska ske. 2013 är allt som går att uttyda ifrån Codemaster själva. Bered er på trubbel, dubbel trubbel, många gånger ska vi krascha och för första gången kanske det blir snyggt för den delen.