Det är efter mycket blod, svett och pussellösning som The Secret World långsamt ställer ned skåpet där det ska stå och etsar sig fast. Ett spel som revolutionerar MMO-genren med sina otroligt innovativa sätt att få bort grinding helt och låter spelaren istället njuta av varje sekund som spenderas i denna verkliga fantasivärld.

Spelets huvudmål är att bjuda in dig som spelare till att utforska en värld där allt är sant. Din värsta mardröm är sann, och alla gamla myter och legender existerar i spelet. Tänk er till exempel att du springer runt på ett fridfullt nöjesfält, kastar bollar på flaskor och vinner priser. Runt nästa hörn kommer det stå en stor karusell som inte vill något annat än att äta upp dig. Det är bara en av alla hundratals erfarenheter ifrån The Secret World som i efterhand satt sig i spelhuvudet på mig. Spelet går ut på att du först hängiver din kropp och själ till en av de tre faktionerna, även kända som Secret Societies. Varje faktion har en annorlunda syn på världen, olika konspirationsteorier om vad som har hänt med världen och varför. Du får helt enkelt möjligheten att välja precis det som passar din tro bäst. Det du har att välja bland är dom asiatiska ninjorna Dragon, där du kommer få utöva mycket smygande genom spelet. Trasdockorna Illuminati, de styrs av högre makter där du bara ska följa order, guns blazing. Sist men absolut inte minst har vi ondskan själv, Templars. Dessa är hänsynslösa mördare som gör allt för att stoppa den rådande mardrömmen som pågår.

Beroende på vilken faktion du väljer att starta med hamnar du i olika områden. Det är i dessa områden som du kommer få känna på spelets stora ljuspunkter men även små små saker som fallerar, precis som Funcoms tidigare MMO, Age of Conan. Det som inte går att undkomma i dessa otroligt snygga spel är de små irriterande och enerverande moment när en viss spelmekanik inte fungerar. Jag fastnade mitt i ett uppdrag som jag var tvungen att klara av för att ta mig vidare i det uppdragsträdet, men en viss fiende reagerade inte som den skulle. Två dagar tog det innan jag fick hjälp ifrån en game master, och då tog mästaren bara död på fienden med ett kommando, och gav mig objektet jag behövde för att ta mig vidare. Irriterande moment, men det är petitesser om man ser till helheten.

I det stora hela är The Secret World ett revolutionerande spel i genren och vi bjuds med på en häftig resa i en värld som är uppbyggd in i minsta detalj. Spelet går att köra med Direct X 11, vilket i runda slängar betyder grym grafik. Spelet har en bra balans mellan verklighet, fantasi och är galet snyggt vilket även Funcoms Age of Conan var. På den tiden var det allt man pratade om, men The Secret World har ännu en fördel. Animationer fungerar faktiskt, och det är ruskigt bra. Genom spelets gång kommer du få utnyttja stegar, mindre pussel där det krävs precision att hoppa från platform till platform. Omgivningarna är illustrerade in i detalj och det är häftigt när du får springa omkring i Eldorado, Agrath, London och New York. Tråkigt nog är alla dessa områden avskalade i mindre områden, vilket dock kan ses som något positivt. Tänk er själva att springa runt i ett fullskaligt New York utan möjlighet till att åka Taxi, och du ska ta dig genom halva staden. I symbios med omgivningarna bjuds vi på stämningsfull musik och skrämmande ljudeffekter. Ofta handlar det om anonyma stråkar som spelar i bakgrunden, eller häftig orkestermusik vid boss-fighter.

Innan jag spelade The Secret World hade jag bara blivit skrämd när jag spelat spel som Silent Hill och Dead Space, två spel som lyckas använda ljudeffekter på ett bra sätt. I The Secret World känns du liten och obetydlig till storleken och till skillnad ifrån andra MMO har du ingen direkt utrustning. Du har helt vanliga kläder som om du vore den sista överlevande på jorden så du ser aldrig riktigt farlig ut, men det gör alla andra monster i världen. Du måste hålla öronen öppna för när som helst kan du ha lyckats locka till dig en zombiehund, eller i vissa fall även självaste Freddy Krueger. Alltid sitter jag spänd av förväntan på vilket monster som ska dyka upp härnäst, men aldrig har jag varit så rädd och förnöjd som då jag såg en gigantisk karusell komma rullandes mot mig. Jag skrattade av rädsla.

Men som tidigare nämnt spelar The Secret World på en värld där alla legender och skrönor är sanna och finns i spelet. Här finns det en stad på månen, Pandoras box har öppnats och under sängarna i husen finns det till 90% ett monster under sängen. När man ger sig in i den fantastiska världen kan man aldrig vara helt säker på vad man ska ställas inför. Jag älskar det. I andra spel i samma genre handlar det ofta om att ta sig till den högsta nivån genom uppdrag som är repetitiva. Visst är uppdragen repetitiva även här och efter ett tag kan det bli löjligt jobbigt att söka information kring en del uppdrag som inte ger dig en jättebelöning, men själva konceptet är bra. Jämfört med traditionella MMO finns det ingen direkt level att sträva emot hela tiden utan du låser upp poäng som du kan spendera på egenskaper och förbättringar av din karaktär. Action points är poäng som används till att låsa upp nya egenskaper och skills. Poängen får du genom att döda monster och klara av en viss typ av uppdrag. Role points är poäng som erhålls genom att ta dig framåt i berättelsen och utföra specifika uppdrag. Role points är även de poäng som spenderas för att få nyttja nya vapen eller halsband och ringar.

Uppdragen är uppdelade i egna kategorier. Det finns smyguppdrag där du ska ta dig in i fiendebaser och förstöra en dator utan att bli upptäckt till exempel. Actionuppdrag som handlar om att springa in med vapnet i högsta hugg, döda allt du ser, erhålla din belöning och gå vidare. Investigation (de här är även mina favorituppdrag) går ut på att du ska ta fram dina detektivförmågor och söka rätt på svaren. Exempelvis får du i uppdrag att ta reda på vad som hände med en specifik person. Allt du får veta är att han varit med i en olycka med sin bil. Det du kan göra är att leta efter en bil som kraschat, eller så kan du leta rätt på en radio för att lyssna på nyheterna som sänds klockan 12 varje dag. Där får du veta att bilen har kraschat i ett träd längst Elm street. Springer dit för att hitta en tom bil med en öppen bagagelucka. I bagageluckan finns det en laptop och en mobiltelefon. Laptopen är självklart lösenordsskyddad och du får nu ta reda på hur du kommer åt lösenordet. Ibland finns inte svaret i spelet, utan du kan aktivt behöva ta dig ut ifrån spelet och söka svar på nätet.

Jag vet många som spelar MMO enbart för mindre kickar. Vi har exempelvis kickar om att få döda en boss som tar många minuter att få ner, där det krävs precision och lagarbete för att klara sig. Jag vet även dom som spelar MMO för den sociala biten, eller att kunna mäta sina kunskaper och skickligheten mot andra via ett player versus player-läge (PvP). The Secret World bjuder upp till dig till en tango och visar på en symbios mellan de olika delarna. Vi har stora episka bossar som kräver en del strategi, kanske inte fullt lika mycket som i exempelvis bossar i World of Warcraft, men det krävs fortfarande lite tankekraft och engagemang ifrån spelarna. Alla dungeons är fortfarande beroende av en tank, en healer, en support och DPS, oavsett om det inte finns några dedikerade klasser för de olika arbetena. Överallt stöter vi även på andra spelare, människor av den goda karaktären som frågar efter saker i den allmäna chatten, men ger även svar på tal ifall någon frågar något. Det är trevliga spelare överallt som är lätta att samtala med och en stor anledning kan vara för att spelet är riktat till en större publik, än de hardcore-baserade, gear-baserade spelen som World of Warcraft. Misstolka mig inte, jag är ett stort fan av World of Warcraft men det är ett utmärkt spel att mäta sig emot i genren, då det äger större delen av den spelande publiken. Sist men inte minst har vi då PvP, delen där man slåss för att visa sina skickligt utformade strategier och sättet man har byggt upp sin karaktär. När det gäller PvP i The Secret World skiljer den sig inte så mycket ifrån andra spel. Det finns ett läge där alla tre faktioner slåss mot varandra samtidigt, men utöver det är upplägget klassiskt. Två lag mot varandra, antingen att döda varandra för att nå en viss poäng först, eller att hålla olika punkter för att generera poäng, och försten till ett givet mål vinner.

The Secret World har definitivt satt ett spår i mig, och jag älskar många av idéerna som spelet har att erbjuda. Att springa i en värld där ingenting är självklart och ögonen höjs gång på gång för att det som precis hände var så otippat att vem som helst blir förvånad. Funcom har gjort ett makalöst arbete med sin satsning på revolution och innovation i spelet och man lyckas leverera in i minsta detalj. De små moment som uppstår när spelet inte gör som jag vill är ingenting att hänga upp sig på, alla spel lider av det. Det som saknas lite är mera ljud. Just nu är de för subtila men sätter stämningen på plats. Det här är definitivt ett MMO ni inte bör missa.

The Secret World

8.75

90/10