Att vara först i världen är aldrig fel! Och det är just vad vi på CtrlAltElite var Tisdagen den 3:e Juli instängda i ett mörkt rum uppe hos EA tillsammans med en till spelmedie klockan 11.00 för en hands-on med helt ny kod skapad under helgen för Visceral Games kommande spel Dead Space 3. Presentationen börjar och Jim Hill berättar att vi äntligen ska få svar på vad the Marker är, kommer ifrån och egentligen är ute efter. Nytt är även coop-läget där det går att hoppa in/ut direkt genom PSN eller Xbox Live, här är det heller inget tal om split screen utan spelaren får en alldeles egen skärm vilket jag i alla fall uppskattar väldigt mycket. Att spela co-op måste vara valfritt förklarar Clement Berta då vi inte vill tvinga på fansen något dom inte nödvändigtvis kanske inte vill, men vi har lyssnat på communityn och en av sakerna som man ansåg saknades var just co-op så vi valde att ta med det.

Vi får prova båda delar och single player-delen utspelar sig i de klaustrofobiska miljöerna man vant sig vid från tidigare inlägg i serien. Ljudet som alltid haft en stor betydelse i Dead Space för att skapa stämning och skrämma skiten ur en finns kvar och är evigt närvarande under timmens gång. När jag blir ombedd att sätta på mig headsetet för att riktigt gå in i upplevelsen hoppas jag att jag inte skriker till och skämmer ut mig. Vattendroppar, gamla nödrop, knakade i metall och annat smått och gott finns här. Menyn känns igen och känns nu ännu mer som ett hologram, jag minns att spelet inte pausas vid användning och gör det jag ska göra snabbt. Nytt är även öppningen av vissa dörrar som numera görs med hjälp av kinetics. Om detta är något man valt att göra för stöd för kinect eller medvetet för en mer scifi-känsla kan jag inte svara på men det är ett av många små välkomna inslag!

Efter 30 minuters single player var det dags för Co-op. Jonas spelar Isaac Clarke och jag spelar den nya karaktären John Carter, svordomar flyger tungt och ingen av de två är speciellt glada över att ha befinna sig på isplaneten Tou Volanti, Isaac som troligen är rätt mentalt rubbad sedan tidigare upplevelser skrattar åt en hel del saker och tål lika mycket som Rocky Balboa i Rocky, som det ska vara med andra ord. Dialogerna ändras beroende på hur du spelar och om du spelar ensam eller med en vän, även perspektivet i alla cutscenes ändras beroende på om du spelar som Isaac Clarke eller John Carter. Att man kan hoppa in/ut i co-op med sina vänner är perfekt och avsaknaden av split screen är inget vi saknar ett dugg. Miljön är påtaglig och det märks att det är kallt, vi håller ena handen framför ansiktet medan vi långsamt tar oss fram genom den snöiga planeten. Här tänker nog många: ”Men hallå! Dead Space 3 är ute i rymden och i väldigt läskiga stängda miljöer det här kan ju inte va bra nånstans!?” Ni kan vara helt lugna trots en mer öppen miljö så blir man sjukt rädd när en Necromorph hoppar fram ut snön för att döda dig på fler sätt än ett.

Co-op läget erbjuder också så många fler taktiker att tackla fienderna på och fiender finns det gott om, dubbelt så många Necromorphs på skärmen samtidigt samt massa nya sorters Necromorphs. Jag känner mig rädd, trots att Jonas sitter en halv meter bredvid mig, ljudet bidrar mycket till detta men även omgivningarna (tänk nu att vi står på en snö planet som är relativt öppen och ljus) är värda att ta en närmare titt på om man har några sekunder över från all panik och skjutande på olika fiender. Nu är det inte bara Necromorphs som är motståndarna utan även fanatikerna Unitologists som tillber the marker som sin religion, dessa mänskliga fiender har en annan AI och beter sig helt annorlunda än vad Necromorphs gör. Ett cover-system finns även med i spelet och Isaac och John går in i dessa automatiskt när du står nära en vägg eller ett objekt som kan ge dig skydd, men skillnaden här är att det inte blir som i exempelvis Gears of War utan man känner sig mer fri att röra sig och mindre klumpig. Unitologists kan även bli överfallna av Necromorphs och förvandlas och även deras lik kan självklart tas över av dom vidriga mutanterna, detta skapar en känsla av att trots att det ligger en död kropp vill jag inte ta några chanser och stampar hellre sönder liket i små bitar än att gå förbi för att sedan bli överaskad och skrika efter hjälp. Det vill säga: ”kill them again”.

Förutom enorma eldstrider och en boss krävs det även att man håller varandras ryggar och kommunikation är A och O, på ett ställe i spelet måste vi starta en borr genom att låsa upp låsen tillsammans vilket resulterar i att borren hamnar ur kontroll och fiender rasar in från alla håll och kanter. Då måste en av oss skjuta kinetics för att sakta ner borren och blotta dom känsliga delarna som självklart ska skjutas sönder medan den andra får hålla det fritt från fiender. Det blir liksom mer hektiskt och panikartat, bara en sån sak bidrar till just skräckinslaget som några verkar tro vara borta från serien. Under förhandsvisningen får vi prova två vapen: Plasma cuttern som känns kraftigare än i tidigare spel och Linecuttern som alltid vart ett kraftpaket är lika roliga att lemlästa Necromorphs med.

Det är en trevlig timme vi får spendera med Dead Space 3 och vi lämnar EA nöjda med en eftersmak av att vilja ha mer. Jim Hill & Clement Berta från Visceral Games var också väldigt bra att prata med om spelets nya funktioner, kärleken de har till Dead Space och hur de lyssnat på communityt men även skiten de fått ta pga trailers som inte alls är samma sak som att uppleva spelet. De lovar att man inte kommer bli besviken på Dead Space 3 och vi tror dem när vi går ut i solen igen med imponerade ögon.

Mer av Dead Space 3 kommer ni få se redan i augusti då CtrlAltElite befinner sig på Gamescom och gör intervjuer, hands on och live sändningar! Men tills dess ta en titt på trailern från E3 2012 och längta!

[pro-player width=’630′ height=’473′ type=’video’]http://www.ctrlaltelite.se/trailers/Deadspace3e3.mp4[/pro-player]