Magic 2013: Duels of the Planeswalkers är ett häftigt och komplext spel, det handlar inte bara om att kasta ut det kraftfullaste monstret i kortleken och se sina moståndare berövade på en säker vinst. Inte heller ser någon spelomgång likadan ut, utgången ser olika ut från var gång till gång. Jag har tidigare aldrig sysslat med kortspel i verkligheten, men Magic 2013: Duels of the Plainswalkers har definitivt öppnat upp mina ögon för kortspel i allmänhet.

Berättelsen är relativt rakt på, du ska bli bäst på kortspelet och klå den sista bossen. På din resa låser du upp nya kortlekar, specialkort och valmöjligheter som stiger en över huvudet. Magic 2013: Duels of the Plainswalkers är en fenomenal uppföljare på ett redan vinnande koncept. För drygt ett år sedan fick vi spela kortspelet på Xbox live, men reaktionerna var delade. Det var många funktioner som saknades tyckte spelarna, och Stainless Games lyssnade och gjorde om, gjorde rätt men inte riktigt hela vägen. Fortfarande återstår det en hel del uppkopplingsfel vilket gör att en större del av spelet, multiplayerdelen, blir lidande.

För att förklara enkelt så handlar Magic 2013: Duels of the Plainswalker om att du och din motståndare har en varsin kortlek. Kortleken består av olika kort, allt ifrån olika element till stora stygga monster. Korten spelas ut i tur och ordning där det handlar om att bygga upp ett starkt försvar, men samtidigt en offensiv för att reducera motståndarens liv till noll. I tur och ordning spelar man ut kort, och för att kunna använda olika kort behöver man en magi-pool. Exempelvis om du har en spindel och vill attackera din motståndare, så kanske du behöver två magikort för att kunna attackera, då gäller det att du snabbt som tusan under din omgång spelar ut två magikort för att kunna anfalla. Reglerna är rätt komplexa, men man kan spela ut kort som stoppar motståndaren ifrån att kunna använda vissa monster, vissa kort, eller helt enkelt rensar hela motståndarens magi-pool.

Till en början kan spelet kännas svårt, och enklare blir det inte efter den korta tutorial som obligatoriskt måste genomgås i början av spelet. Med tråkig voiceover försöker man få reglerna förklarade för sig, men det här spelet spelar mer på att spelaren ska utforska sina möjligheter och läsa de detaljerade beskrivningarna på spelkorten. Grundreglerna i Magic-spelen är att du har en kortlek som du själv kan skräddarsy och välja vilka kort du vill ha med. Men allt bygger på att du använder dig av Mana, det är kort som låter dig lägga ut olika karaktärer eller använda olika typer av magier. Det gäller att tänka efter också, för olika karaktärer kan kräva olika element för att kunna spelas, exempelvis behöver en Ancient Dragon kanske två vattenelement och två eldelement, då måste du spela två mana kort av varje element för att kunna spela ut din drake. Alla korten har även olika egenskaper, din drake kanske gör 4 skada på din motståndare samtidigt som den tänder eld på din motståndares karaktärer beroende på hur många eldelement du har spelat. Komplext att förklara, men bjuder in till en riktig aha-upplevelse när man väl sitter där och läser på korten.

Likt verkligheten så handlar spelet om att samla på sig olika kort, en del är mer sällsynta än andra. Till varje kortlek av de 10 som går att låsa upp finns det även gömda kort som låses upp efter att spelaren klarar av olika utmaningar.I framtiden kommer det även släppas DLC, downloadable content till Magic 2013, och det kan handla om allt ifrån korttillägg till nya sätt att spela spelet. Ett sätt att låsa upp nya kort kan vara att spela det nya spelläget ”Encounter”. Detta spelläge fungerar lite som pusselutmaningar. Motståndaren kommer utföra samma aktioner varje gång, och det gäller för dig att inom ett visst antal rundor ta död på din motståndare. Det finns även ett spelläge som heter ”Planechase” där du ställs mot fyra slumpvisst valda motståndare på internet, där alla spelarna ställs mot varandra men med en tvist. Vid starten av varje runda så slår en spelare en tärning. Tärningen avgör vad som kommer ske i början av rundan, exempelvis kan ai’n bestämma att ALLA spelares monster ska blandas om och delas ut slumpvis, eller att alla spelade kort ska kastas bort. Kaotiskt men oerhört roligt då vem som helst kan vinna.

Tråkigt nog har jag stött på en hel del uppkopplingsfel när jag har försökt spela, och läser man runt lite på internet så är jag inte ensam. Tydligen har spelet dragits med dessa typer av problem redan i föregående spel, och det är fortfarande ett bestående fel. Men för min del spelar det inte så stor roll, för spelet är oerhört roligt och charmigt. Varje spelkort är ett eget litet konstverk, och samlaren i mig får mig att sitta vaken om nätterna för att samla rätt på alla korten. Det som däremot fortfarande hänger som en tyngd runt halsen för Stainless Games är att man fortfarande inte lyckats lösa problemet med att spela på nätet, det är lite det Magic-kortspel handlar om, att möta verkliga motståndare som på sitt eget sätt skräddarsytt en kortlek av rang, och vilja visa upp det. Det är inte riktigt samma sak att göra det mot en datorstyrd motståndare.

[pro-player width=’720′ height=’1280′ type=’video’]http://www.ctrlaltelite.se/trailers/Mtg2013lt.mp4[/pro-player]

Magic 2013: Duels of the Planeswalkers

8