Det har knappt gått 10 år sedan Lombax utomjordingen och mekanikern Ratchet som tillsammans med sin robotkompanjon Clank invaderade Playstation 2 världen. Året var 2002 och jag minns att jag var avundsjuk på alla vännerna som ägde en Playstation 2, jag själv satt med en Nintendo 64 och tillbringade mycket av min fritid utomhus, vilka tider.

Hur som helst så är det inte min barndom vi ska gå igenom, utan vad som gör Ratchet and Clank serien till en stor succé och hur det kommer sig att man väljer att släppa en HD-samling av de tre första spelen i serien, när serien släpptes i över åtta olika delar med separata berättelser. För de som inte hängt med i svängarna handlar Ratchet and Clank om Ratchet som är en rymdvarelse som kallas Lombax ifrån planeten Veldin. På planeten arbetar Ratchet som mekaniker och driver en egen verkstad. En vacker dag så kraschlandar Clank ett stenkast ifrån Ratchet verkstad. Ratchet blir självklart nyfiken vad som just slog ned och rusar till platsen där kraschen ägde rum. Ratchet plockar med sig Clank som är avstängd och verkar trasig till sin verkstad och medan Ratchet står och bygger ihop skeppet den lille roboten tillhör, vart han kommer ifrån, och varför han kraschade på planeten. Det visar sig snart att Clank är ute efter en kapten vid namn Qwark, och där börjar äventyret.

Ratchet and Clank Trilogy innehåller de tre första spelen. Enligt min teori så har man valt de spelen då de driver en berättelse framåt genom olika världar och har en röd tråd rakt igenom. De andra delarna i serien känns mer som utfyllnad, för att ge svar på de små plot holes som inte riktigt förklaras i del ett till tre. Bara min åsikt, och det är ingen som har sagt detta till mig. Trilogin består alltså av Ratchet & Clank, Ratchet & Clank: Going Commando samt Ratchet & Clank 3. Spelen är uppskalade till HD-kvalité, trophys finns även med för den galne jägaren samt möjligheten till stereoskopiskt 3D-stöd. Det har dock förekommit fusk, för det är bara spelen i sig som är uppskalade till HD-kvalité, mellansekvenserna är fortfarande orörda vilket gör att det känns som en dålig film vi tittar på, emellanåt där någon varit otroligt lat och inte ordnat till det som faktiskt enligt mig också tillhör spelen och spelupplevelsen. Inte heller när man ska köpa saker i spelet, då vissa menyer är oförändrade vilket skär sig något brutalt med det man valt att kalla trilogi paketet som ska vara i just HD, det känns inte riktigt genomarbetat. Om man säljer ett spel, framför allt en remake av tidigare spel, och säger att det är HD så måste funktionen vara färdig 100% och inte bara ”halvdant”.

Men bortsett ifrån de små petitesserna så är Ratchet and Clank-spelen lika geniala nu som då. Visst skiljer sig fortfarande de olika kontrollschemana sig ifrån dagens moderna tredjepersons-äventyr, men då de kom ut var det revolutionerande varpå idag så tillför detta mer än utmaning i sig. Bara det att inte kunna flytta sig sidledes när du skjuter med ett vapen gör det hela mycket svårare. Kontrollen tar en stund att lära sig då man får tänka bort en del grundregler och principer som faktiskt existerar i dagens spel, men när kontrollen väl är inlärd så sitter den som en smäck. Det innovativa med spelserien är möjligheten till att ha en mängd olika vapen. Man dedikerade ett helt spel i serien till att bara stöta på konstiga och annorlunda vapen (Ratchet and Clank: Tools of Destruction). Vi har vapen som Bomb Glove, en handske som kastar bomber, Glove of Doom som låter dig kasta ägg på fienderna som kläcker ur sig mördarrobotar, eller varför inte Suck Cannon, ett stort rör där du suger in fiender, för att kunna skjuta ut dem på andra fiender. Det finns helt enkelt en uppsjö med diverse olika vapen, och att du faktiskt kunde leka med dessa olika vapnen var något nytt år 2000, idag sitter vi och instämmer till varje nytt vapen som dyker upp, minns tillbaka och njuter av att fyra av dem.

Det bästa med hela trilogin är när du spelat igenom de två första spelen och ska sätta dig med Ratchet and Clank 3. Man har nämligen valt att behålla multiplayer-delen med möjlighet att spela online. För 10 år sedan behövde du köpa en egen adapter för Playstation 2 för att ens göra det möjligt att spela online över internet, vilket idag är en självklar valmöjlighet på dagens konsoler bara du har tillgång till en tråd/trådlös internetuppkoppling. Jag tror personligen att det inte var många som testade på multiplayer-läget i Ratchet and Clank 3, för min del var ruskigt kul. Upp till 8 spelare kan spela samtidigt i flera olika lägen som Deathmatch, Capture the Flag och Siege. Siege tyckte jag var det absolut roligast då du i ett lag på fyra stycken skulle invadera motståndarnas bas på så kort tid som möjligt, för att sedan byta sida och försvara mot samma motståndare. Vinnaren var den som tog sig igenom basen på kortast tid. Det här är definitivt inget ni vill missa.

Ratchet and Clank trilogy är en spelsamling som man inte vill vara utan. Om du har spelat spelen tidigare så har du nu möjligheten att jaga troféer och visa hur duktig du är med inkluderad skryträtt för vänner och andra Playstation 3 användare, eller spela online vilket du troligen inte gjorde för 10 år sedan. Har du inte spelat spelen så har du ett äventyr av rang att se fram emot. Spelet är snyggt och fortfarande väldigt mysigt i HD uppskalning trots de små grafikmissarna nämnda tidigare i texten. Vi bjuds på en härlig berättelse, men framför allt så är det en av serierna som satte äventyrs-genren på kartan.

Ratchet and Clank Trilogy

8

8/10