Det verkar som People Can Fly har satsat på att få flerspelarläget i kommande Gears of War Judgement lite mer hardcore – i alla fall enligt en artikel i Xbox World Magazine.

People Can Fly är gänget bakom Bulletstorm, och de är det första teamet förutom Epic som utvecklat spel i franchisen. Judgement utspelar sig 15 år före då Marcus Fenix bröt sig ut ur fängelset. Epic kommer fortfarande stå till hjälp för att försäkra att det blir ett riktigt Gears-spel. Men det kommer bli förändringar, speciellt i flerspelarläget.

En ny hjälte, vid namn Damon Baird, som de flesta kommer att känna igen från original-trilogin som ’den där snubben med det blonda håret’ – men han toppade faktiskt Epics kundundersökning som en av de mest älskade Gears-karaktärerna. Spelet kommer att innehålla ett system för dynamisk svårighetsgrad, som justerar svårighetsgraden beroende på hur spelaren behandlar varje strid, och fiender kommer att spawna i olika områden varje gång du spelar en nivå. Lite som ’AI director’ som i Left 4 Dead, men mer avancerad.

Uppkopplat kommer det nya OverRun-läget entra scenen. Två lag – ett COG och ett Locus – slåss över en generator i mitten av kartan. När ena laget ska förstöra den medan de andra ska försvara. Det kommer att finnas flerspelarklasser, motsvarande Team Fortress, där varje har sina taktiska fördelar. Baird är en ingenjör som kan placera ut vapentorn, Cole är en soldat som kan släppa ut ammunition, och Sophia kan hela andra spelare.

People Can Fly säger att Judgement kommer kännas mer som det ursprungliga Gears of Wars. Vi älskar idén att svårighetsgraden förändras när du spelar, om att fienderna ploppar upp slumpvis, OverRun låter som en intressant syn på det välkända Gears-formatet för flera spelare. Cliff Bleszinski säger att spelet inte kommer vara någon promenad på rosor och att åberopar Dark Souls när han säger att moderna spel håller på att bli alldeles för enkla. Kan det här vara det mest hardcore Gears någonsin?

Källa