Human Element, spelet som ska interagera med verkligheten i realtid är ett spel som i skrivande stund utvecklas av företaget Robotoki. Vid rodret står ingen mindre än Robert Bowling, som tidigare arbetat på Infinity Ward som Community Manager. Spelet kommer ha sin utgångspunkt i ett fåtal personer som lyckats överleva en internationell zombieapokalyps, något som vi alla fruktar. Det som däremot ska göra spelet speciellt och stå ut på den hårt konkurrerade marknaden är att spelet kommer använda sig av allt från sociala medier till verkliga händelser för att driva handlingen framåt.

Robert Bowling pratar om spelets olika svårighetsgrader som något vi aktivt inte väljer, utan får utgå ifrån den sociala situation vi i det verkliga livet befinner oss i. Är du ensamstående kommer du ha det enklare att spela, då du inte behöver bry dig om någon annan i princip, utan får behålla alla resurser du hittar för dig själv, är du i ett förhållande eller har familj så blir det andra bullar, de ska tydligen få det svårare då man måste dela med sig av sina resurser och liknande.

Spelet kommer även, som sagt, nyttja verkligheten på ett fenomenalt sätt. Om idén funkar så är det utmärkt. Det är nämligen så att om du i spelet blir skadad och inte har någon medkit eller någon typ av mat för att återfå hälsa, så kan du springa till närmaste apotek (I verkligheten), sätta igång spelet och kan då med hjälp av Google Maps och Four Squares, nyttja erbjudanden i spelet för att återfå hälsa. Fiffigt som tusan om fungerar, och det här går jag själv igång på då jag checkar in mig på facebook oavsett vart jag befinner mig i verkligheten.

Spelet planeras att släppas till nästa generationens spelkonsoller, PC, tablets och mobiltelefoner, och det är först år 2015.

Vad tror ni själva, är det här något som skulle gå hem hos er?