Vad är det första du tänker på när det kommer till miljön i ett post-apokalyptiskt spel? Fallouts välkända ökenlandskap? Ifall detta stämmer blir du nog förvånad av Krater. Ett spel som utspelar sig i något man kan anta är hur Sverige skulle ha sett ut efter att en stor explosion skapat en gigantisk krater. Det är gröna skogar istället för karga ökenlandskap. I kratern har det byggts upp små samhällen och det är i ett av dem som spelet tar sin början.

I Norrmalm får du för första gången bekanta dig med de karaktärer som, till en början, ska hjälpa dig utforska Solside, den nation där den första episoden av Krater utspelar sig. Den första klassen, Bruiser, är tankig och slåss med stora tunga vapen. Medikus är som namnet antyder spelets helarklass. Regulator sköter distansbaserad DPS och ”crowd control”. Det finns även en fjärde klass, slayer, som är den som går i närstrid och gör så mycket skada som möjligt. Varje klass har två skills, vilket kan kännas rätt lite jämfört med andra spel, men som det nämns i Hamsterns intervju finns det en anledning till detta. Det är helt enkelt för att det inte ska bli för rörigt för spelaren. Tre gruppmedlemmar med två skills var, samt att alla kan bära med sig ett användbart föremål ger ändå totalt nio skills. Själv har jag fullt upp med det och glömmer ibland extraföremålen. Man kan även med hjälp av s.k. boosters påverka vissa parametrar och på så sätt ändra hur skillsen fungerar. Du kan få regulators Area of Effect-slow att även göra skada, eller få bruisers skills att hela honom.

Detta anpassningssystem gör ju att du kan bygga flera karaktärer olika, du kan även bestämma precis vilka klasser du vill bygga upp din grupp med. Vill du ha tre slayers? Då är det bara att köra på det, men nackdelen är att du kommer gå miste om medikus trevliga heal-skills. Men det är klart, det går ju alltid att se till att slayer-skillsen helar genom att offra lite skada. Du har även möjligheten att operera in implantat som påverkar attribut som styrka och intelligens. Det kan vara bra att samla på sig några karaktärer under spelets gång, de är inte överdrivet dyra och ifall dina karaktärer slås medvetslösa ett antal gånger dör de, hur många gånger det handlar om beror på svårighetsgraden. Död i Krater är en permanent och innebär att om en karaktär dör helt är han förlorad. Det finns även en till ”ras” du får tillgång till senare i spelet som ger de fyra klasserna annorlunda skills, även om inriktningen är densamma, precis vad det handlar om får du som spelare upptäcka själv.

Varje karaktär kan utrustas med två föremål. Ett vapen och en manick som hjälper dig på diverse sätt. Dina motståndare droppar vapen med jämna mellanrum, manickerna är lite sällsyntare men dyker även upp de rätt ofta. För dig som inte gillar att förlita sig på turen att en motståndare bär omkring på ditt drömvapen går det även att köpa dem, eller hitta ritningar. Ritningarna gör, som du antagligen redan gissat, att du kan bygga dina egna vapen från skrot du hittat runt om kratern. Craftingsystemet är simpelt och av vad jag sett hittills är resultatet riktigt trevligt, förutsatt att du hittat rätt ritningar. Du kan även göra implantat och andra trevligheter för att hjälpa dig.

Du ser dina karaktärer uppifrån och styr dem helt med musen, skills ligger på siffertangenterna, något de flesta PC-gamers är vana vid och det finns väl inget direkt att klaga på. Jag har dock lite svårt att hitta rätt skill ibland i stridens hetta då det är ganska långt mellan 1 och 9 på tangentbordet, men det är nog bara en fråga om erfarenhetsbrist. Kameran går att vrida genom att hålla in mittenknappen, vilket i mitt fall ligger på scrollhjulet och känns lite smått obekvämt, men det går så klart att anpassa kontrollerna efter sin egen smak, förutom när det kommer till musen. När du reser mellan byarna ser du dock bara en pil på den stora världskartan och när som helst kan du stöta på en samling björns och hunds som är ute efter att äta upp dig, vilket innebär att du får spela på en liten karta där en eller flera grupper med fiender smyger runt och försöker ta kål på din lilla grupp. Har du tur kan du även stöta på köpmän när du utforskar världskartan.

Även om Krater rent grafiskt inte är det vackraste jag sett, älskar jag ändå designen. De gröna skogarna och mörka grottorna. Karaktärerna, vars designer uppenbarligen älskar gasmasker, varelserna du får bekämpa i nyss nämnda skogar och grottor. Allt känns så mycket gladare och trevligare än i andra post-apokalyptiska spel. För oss svenskar finns det en hel del saker vi känner igen. Björnarna i skogen heter ‘Björns’, du stöter tidigt på ett stort företag vid namn IDEA som samlar material i Underside som de sedan bygger möbler av och säljer. För de få som fortfarande inte riktigt förstått den referensen kan jag även nämna att de håller till i samhället Elmerhult. Under ett sidouppdrag början stöter du även på karaktärer från en känd barnvisa. En annan sak vi svenskar lär lägga märke till är att en del röster faktiskt pratar svenska, all text är dock på engelska, förutom namn på vissa  karaktärer  och platser.

Musiken i spelet är skapad av Christian Gabel, känd som en av batteristerna i bob hund, och den känns väldigt varierad och passar bra in med miljöerna. Växlingen mellan den vanliga musiken och stridsmusiken flyter på väldigt fint. Jag kan dock inte gå så långt att kalla det ett musikaliskt mästerverk, men den gör sitt jobb. För den som vill ha lite mer bakgrundsinfo om hur musiken kom till går det att läsa på kratergame.com tillsammans med en hel del annan intressant information. Röstskådespelarna är inte heller något direkt speciellt, varken bra eller dåligt, då det mesta är helt textbaserat, men det är som jag skrev tidigare skoj att faktiskt höra lite svenska i ett annars ganska engelskspråkigt spel.

Det bör väl också nämnas att Shadows over Solside är den första av tre episoder och de följande två kommer släppas som DLC. Utöver det kommer även ett multiplayerläge läggas till, exakt hur det kommer se ut är det bara utvecklarna som vet än så länge. Det ska dock bli spännande att se vad de har att erbjuda. Krater är ett riktigt underhållande spel, och kommer nog skänka mig underhållning ett bra tag framöver.

”Post-apokalyps i gröna skandinaviska skogar.”
Utvecklare: Fatshark
Utgivare: Fatshark