En free-to-play-version av Call of Duty online har varit under utveckling under två år.

Activision och Tencent Holdings, en ledande Internetleverantör i Kina har utannonserat ett strategiskt samarbete att erbjuda Call of Duty Online till kinesiska spelare.

Call of Duty Online har varit under utveckling av Activision Publishing under uppskattningsvis två år.

Under den flera år långa överenskommelsen med Activision Publishing har Tencent den exklusiva licens att driva Call of Duty Online i Kinas fastland. Spelet är free-to-play och finansieras genom försäljning av föremål för spelet, det vill säga mikro-transaktioner.

”Vi är väldigt uppjagade av vårat samarbete med Tencent och möjligheten för gaming i Kina,” sa Bobby  Kotick, VD på Activision BLizzard. ”Vi tror Kina är en av de mest spännande platser i världen för oss att att låt vår bransch växa i och utveckla innovativa nya spel.”

Martin Lau, ordförande på Tencent, tror att Call of Duty Online kan uppnå stor framgång i Kina.

”Vi är glada att jobba med världens främsta spelutvecklare och utgivare för att bidra med den är väldigt efterlängtade titeln till kinesiska spelare. Vi tror att Call of Duty Online kommer att attrahera tiomiljontals lojala fans i Kina.”

Den nya spelmodellen i Call of Duty kommer ge spelare egenskapen att personifiera sina vapen, karaktärer och utrustning som aldrig förr i något Call of Duty-spel.

Från en in-game-butik kan spelare utsmycka sina vapen, utrustning och perks byggda specifikt för den kinesiska marknaden.

Det nya spelet kommer också bidra med en variation av spellägen och banor samt en originell story som berättas genom en serie med Special Operations-uppdrag baserade på Call of Duty: Modern Warfare-universumet.

Källa