Det är inte min första recension av ett Lego spel och det blir troligen inte det sista heller. Att inte låta tjatig är svårt när man recenserat såpass många Lego spel, men jag ska göra mitt bästa. Lego Batman var det första Lego spelet som kom ut och det var den första September 2008 och satte då en helt ny standard, inte bara för Lego som varumärke utan även i den digitala formen som passade lika bra till ung som gammal. Jag anser iaf att man alrig blir för gammal för att leka med Lego.

Lego Batman 2: DC Heroes börjar med att Jokern kommer in och visar varför han ska vinna ”man of the year award” istället för Bruce Wayne och Lex Luthor , självfallet med sin psykotiska humor. Med sig har han Gåtan, Pingvinen, Two face och Harley Quinn. Men ingen Joker utan Batman och när ingen ser försvinner Bruce Wayne och in kommer både Batman och Robin till undsättning. Lex Luthor och Jokern blir kompanjoner och börjar sprida terror i Gotham city och Metropolis. Lex vill vinna presidentvalet och Jokern.. ja jokern är bara sjuk och gillar att förstöra saker och sprida panik med sin skrattgas.

Redan på spelets första bana blir jag både glad och förbannad. JAG MÅSTE SAMLA ALLT! Oj va kul det är säger jag högt och grannarna undrar säkert vad det är för fel på mig . Att få ut 100% av ett spel kan verka ganska enkelt, men här är det 250 Guldlegobitar, 166st fordon och som vanligt massa spelbara karaktärer att låsa upp och köpa. I vanlig ordning behöver banorna spelas om genom free play där du kan välja fritt mellan dom karaktärer du låst upp. Några kan spräcka glas, några skjuter lasrar och några har vapen.

Omväxling förnöjer sägs det och visst är det så. I Lego Batman 2: Dc Heroes har man gjort en värld som är öppen men ändå inte, du kan ta dig runt Gotham city till fots eller i ett av dom 166 fordon som går att köpa. Men när man fått stålmannen känns allt till en början bara skrattretande. Att flyga runt till stålmannens temalåt är underbart och jag vill hellre flyga runt och rädda invånare som behöver den.

Skulle du vara helt ny till Lego spelen har du Batmans butler Alfred till hjälp. (Spoiler Batman är Bruce Wayne) Han påminner dig om vem som kan vad och hur du tar dig vidare, lite klurande och pussel finns givetvis med i spelet men inget i närheten av Lego Star Wars där jag stundtals faktiskt fastnade och blev förbannad av frustrationen då en 6 åring säkerligen skulle kunna ta kontrollen och säga: ”Men! så här gör man ju”.

Lego Batman 2: Dc Heroes är också det första Lego spelet att innehålla riktiga röster. Borta är mummlandet som blivit ersatt av riktigt tal. Vid första anblick kan detta kännas lite trist och som en del av humorn Lego spelen är kända för försvinner men efter 30 minuters spelande står det klart att det är precis tvärtom. Man har verkligen gått in helhjärtat och lyckats bra med allas röster och ändå lyckats behålla humorn som alltid funnits närvarande i Lego spelen. Nästa Lego spel: Lord of the rings kommer också innehålla röster så räkna med att detta är här för att stanna.

Undertiteln DC Heroes betyder givetvis att fler hjältar och bovar från DC universumet är med och gästar. Karaktärsgalleriet imponerar och man hittar nog sina egna favoriter. Vad jag saknar är online co-op. Självklart finns local co-op där, men jag tror att dom flesta spelar online nuförtiden och hemma i soffan kan vara bra för dom yngre/familjen men inte för oss som vant oss vid online-spelande med flera.

Men vad är egentligen nytt denna gång? inte så mycket men jag kan lista det ändå. Röster, halvöppen värld, mycket bra story, för många guldlegobitar och ett gäng superhjältar/bovar. 14 stycken banor bjuds det på och efter det kan du om du känner för det utforska, leka, skoja och stoja. Vill man kan man även gå tillbaka och spela free play för att samla på sig allt, att få 100% är dock ingen barnlek. Runt om i Gotham City finns dataterminaler som går att aktivera på olika sätt, detta för att se vart skurkar man ska besegra befinner sig.

Variationen på dom olika banorna är bra och man känner sällan att man gjort exakt samma sak flera gånger om under spelets resa. Massor av hemligheter och legobitar, alla dessa legobitar!  Jag kan säga att jag saknar lite fler dräkter till Robin och Batman men eftersom nästan alla spelbara karaktärer har olika förmågor jämnar det ut sig och jag är nöjd och vet att du som gillar Lego spelen inte kommer bli besviken, däremot kommer du om du är känslig behöva en halvtimma på dig att vänja dig vid att lego gubbarna numera faktiskt talar engelska och inte bara mummlar.

LEGO Batman 2: DC Heroes

8

8/10