David DeMartini, EA Senio VP of global ecommerce, har talat med MCVUK om målsättningen för sin Origin-tjänst.

”Om MySpace hade fortsatt att vara nummer ett inom social media och ingen hade bytt till Facebook hade vi alla suttit fast på MySpace just nu och vi skulle aldrig ha haft Facebook-fenomenet,” säger DeMartini.

”Det finns bättre råttfällor som slutligen byggs av den här innovationen och det enda sättet du kommer till innovationen är att låta folk försöka att göra en bättre version av vad någon redan har gjort. Och det är vad vi försöker göra med Origin.”

”Jag förväntade mig inte att kunna erbjuda mer tjänster än Steam inom de första 12 månaderna. Men jag är ganska optimistisk att vi kommer differentiera oss som tjänst. Vi har byggt grunden och nu börjar vi att lägga till värde till tjänsten till den stommen.”

”Om du hade berättat för mig för 12 månader sen att vi skulle ha den här konversationen hade jag varit väldigt glad. Och när jag tittar på faktum att över 12 miljoner folk har laddat ner Origin, att vi har över 50 partners som har flockat till tjänsten under mindre än 12 månader, och att vi tjänade över $150 miljoner dollar i intäkter, som stod för 400 procent tillväxt jämfört med tidigare år – dessa siffror visar att vi gör stora framsteg.”

”EA är verkligen en intressant plats. Vi har ribban som är placerad så högt, oavsett om det är våra spel eller tjänster, vill vi ha 90 plus Metacritic på allt. Origin är på väg i den riktningen. Vi är inte där än. Vi förstår det. Men vi kommer vara där snart.”

EA och Origin har mycket att leva upp till vad gäller tjänster och framför allt community kring sin plattform. Steamworks med sin gigantiska järnhand kring sina fans kommer vara en hård nöt att knäcka. Speciellt med tanke på den framgång de har haft med cross promotion i form av hattar till Team Fortress 2 och annan exklusiv content mellan titlar. Det ska bli intressant att se EAs framsteg och vi önskar dem lycka till!

Källa