Payne, Max Payne, killen som inte är rädd att dyka med huvudet före in i situationer är äntligen tillbaka efter 9 års väntan. Det är med råge som Payne slår sig in på spelmarknaden med hjälp av Rockstar och visar verkligen var skåpet ska stå.

Tider förändras och så även spelkaraktärer. Max Payne har blivit äldre och kan inte längre springa runt som en actionhjälte och spraya ner fiendegrupper med sina pistolkulor, och inte heller finns orken kvar att ta till pistolen före taktiken. Payne har blivit äldre och det implementeras på ett bra sätt med spelfunktioner, berättande och sättet som berättelsen spelas upp framför våra ögon. Vi får följa med en gammal man igenom en moderniserad historia kort och gott.

Året var 2001 och Max Payne visade sig för första gången, unikt för spelserien var möjligheten att kunna slänga sig mot fienderna likt något hämtat ur filmen Matrix. Det var häftigt, ballt, nyskapande och gav dig möjligheten att kunna anfalla 10-talet fiender på ett häftigt sätt. Max Payne 3 har behållt funktionen att befinna sig i en så kallad ”Bullet-time”. Genom att skjuta och ta död på fiender fylls en mätare upp, som gör det möjligt att kunna ta sig in i den euforiska andan som bara Payne kan göra. Under de begränsade 5 sekunderna går tiden i ultrarapid där du har all makt i världen att till din fördel dräpa så många skurkar som möjligt. Konceptet återfinns i en mängd spel idag, men på någotvis lyckas Rockstar ändå implementera funktionen i berättelsen.

Max Payne flyr sitt liv i New York för att börja arbeta för en snuskigt rik familj i Sao Paulo, där ska han arbeta som familjens centrala säkerhet. Payne gör allt för att fly ifrån sina demoner genom alkoholen och att knapra piller, tyvärr så hjälper inte den medecinen den här gången. Allt eftersom att berättelsen sluter ihop de lösa knutarna, handlar allt om korruption mellan de rika och fattiga, de två blocken. Allt eftersom spelet har sin gång växer spelaren in i rollen som Payne och blir fängslad av den hämdlust och frustration som Payne själv känner, och man sitter fängslad ända till slutet. Payne besitter en stor arsenal vapen, allt ifrån små pistoler till stora bössor och gevär, med hjälp av dessa och möjligheten att kunna använda sig av omgivningen för att ta skydd gör att spelet har ett härligt flyt rakt igenom, och det är sällan som spelaren fastnar på ett svårt moment eller att inte veta vart man ska ta vägen.

När det gäller sättet som berättelsen spelas upp framför oss, så har man inspirerats av blandannat Bastion. Vi har en berättarröst, i det här fallet Paynes egna, som spelar upp som små minnesfragment genom spelets gång, när spelaren når en viss punkt pratar Payne om vad som skett och vad som komma skall. Det är inte ofta men det förekommer. Ständigt bjuds vi även på välplacerade och komponerade cutscenes som har en noir-känsla över sig. Allt är använt ifrån spelets egna motor, men här läggs det på ett kornfilter som gör att det hela känns lite äldre. Under de små scenerna får vi mer berättelse, där även ord markeras på skärmen i olika former för att visa på vad Max Payne tänker, känner eller sagt. Allt för att vi ska få en känsla av att vara i Max Paynes huvud, nedknarkad och alkoliserad. Hela spelvärlden känns levande trots Paynes tröttkörda huvud. Vi får se dansklubbar fulla av liv, barn som spelar fotboll på bakgårdar eller övergivna hus som övertagits av uteliggare, allt känns levande och sprudlande i färg jämfört med tidigare spel. Däremot känns det hela mer robustare och kallblodigt med tanke på de sätt som fysikmotorn sprutar ut blodet ifrån fiendernas huvud vid ett skott i pannan.

Nytt med Max Payne 3 är möjligheten till att spela multiplayer på nätet. Det handlar inte om något halvdant onlineläge med möjligheten att spela själv eller med ett lag, här bjuder Rockstar på möjligheter likt Call of Duty-serien. Det finns flera olika spellägen och valmöjligheter och något passar alla spelare. Allt eftersom levlas spelarna upp och låser upp nya vapen och egenskaper. Möjligheten till att flyga runt i bullet-time finns även här, men här krävs det lite mer av spelaren. Här gäller det att döda så många fiender som möjligt på så spektakulära sätt som mjöligt, för att återigen bygga upp en mätare. Vid användningen av mätaren kommer alla i ett visst område hamna i det klassiska bullet-time, förutom den som aktiverar den. På nätet så håller bara effekten 2-3 sekunder, men tur är väl det.

Det märks att tiden har gått, det har man definitivt tagit till vara på. Det handlar inte längre om att flyga in i ett rum i slowmotion och skjuta ner varenda människa i rummet, så enkelt är det inte. Här gäller det mer taktik och utnyttjandet av skydd för att kunna ta sig framåt i spelet. Payne är äldre och tröttkörd i huvudet efter all alkohol och jobbiga minnen som flygit igenom huvudet på honom. Men det hindrar honom inte ifrån att stoppa en korruption, lite av ett Robin Hood-scenario, ta ifrån de rika och ge till de fattiga. Max Payne ska ge tillbaka, och det med råge.

Max Payne 3

9

9/10