När Diablo 3 föddes som en idé planerade man ett MMO, Massive Multiplayer Online-spel enligt den ex-anställda Max Schaefer.

Under den tiden som Max arbetade på Blizzard tillsammans med sitt nuvarande team i Flagship Studios så planerades Diablo 3 bli ett spel likt World of Warcraft, fast i sitt eget universum och på sitt eget sätt. Såhär med facit i hand kanske det var tur att man skippade den idén så fort det bara gick, med tanke på alla rekord man har slagit i försäljning.

Max Schaefer bröt sig ur företaget när Diablo 3 var i planeringsstadiet då de inte gillade idén, och tillsammans med andra anställda på Blizzard startade man Flagship Studios, företaget bakom Torchlight. Flagship Studios är en grupp anställda som skapade Diablo-serien back in the days.

Flagship Studios arbetar i skrivande stund på Torchlight 2, ett spel som påminner mycket om Diablo i sitt koncept och utseende, men spelet är gjort på det sättet man hade som grundidé vid starten av Diablo-serien. Det går inte att komma ifrån att spelen liknar varandra mycket. Spelet i sig ökade sin förbeställning med hela 40% den dagen som Diablo 3 lanserades, kanske var det av spelare som var missnöjda över hur Blizzard skötte alla problem som uppstod, eller helt enkelt föredrar Max Schaefer och grabbarnas approach på hack´n slash.