”Både EA och Starbreeze kan se bak och säga att de skulle ha gjort annorlunda,” säger Mikael Nermark.

Starbreeze VD Mikael Nermark är stolt över studions Syndicate-reboot trots det uppskattade säljsiffrorna av enbart 150000 exemplar, rapporterar EDGE.

”Ja, jag är fortfarande stolt över det,” säger han. ”Att ha haft modet att starta  om franchisen… Vi visste från början att vi skulle ha en väldigt ljudlig grupp av gamers och journalister som skulle hata oss oavsett vilken väg vi tog.”

”Om vi inte gjorde en exakt kopia av spelet, hade de hatat oss. Om vi gjorde en exakt kopia hade de sagt att vi inte var innovativa. De var aldrig våra att vinna; det var en förlorad strid redan från början. Men jag är stolt över vad teamet gjorde och vad vi gjorde, och jag är speciellt stolt över den kooperativa delen; jag tror att det verkligen visar vad vi ville göra med spelet, och DNA:et hos Starbreeze.”

EDGE anger att spelet sålde uppskattningsvis 150000 exemplar, där EAs märkeschef Frank Gibeau  säger att utgivaren tog en risk och att det ”inte fungerade”.

Nermark säger att trots inget direkt svar till Gibeau borde folk ta i anspråk att Syndicate inte kostade mycket pengar.

”Jag tror att både EA och Starbreeze kan se tillbaka på det och säga att de kunde ha gjort saker annorlunda, säger Nermark. Men om du frågar någon om något spel i produktion kommer de förmodligen säga samma sak.

”I jämförelse med andra trippel-A-team, i avseende med folk och pengar, är vi väldigt små. Jag kommer inte berätta exakt vad Syndicate kostade att göra – på grund av NDA – men det var avsevärt mindre än vad de stora in-house-utgivarstudios skulle ha spenderat.”

Källa