I samma värld som TV-serien, men med en annan ton och ett annat filter över berättandet, ger Cyanide Studios oss ytterligare insikt i händelserna i Westeros. Spelets berättelse utspelar sig samtidigt som händelserna i TV-serien, men handlar om nya oetablerade karaktärer. Precis som i böckerna och i serien berättas olika historier parallellt med varandra.

Alester Sarwyck är äldste son till lorden av Riverwood och skulle ha tagit över styret över staden om det inte varit för att Alester 15 år tidigare lämnat Riverwood för att söka sanningen hos R’hollor’s hängivna, på en annan kontinent. Nu är Alester tillbaka i Riverwood för att begrava sin far, men finner sin hemstad plågad av fattigdom och misär. Hängiven till sin familj och sitt arv tar Alester en paus från sitt prästerskap och försöker istället ta tillbaka makten över Riverwood från sin oäkting till halvbror.

Mors Westford är en av de mest erfarna  bland soldaterna i night’s watch. Muren och dess väktare är, och har länge varit, Mors hem och familj. Ett uppdrag att hitta en ung flicka tar Mors på en resa runt de södra delarna av kontinenten.

Game of Thrones är ett rollspel med många traditionella ingredienser. Du väljer en klass för Mors/Alester som passar din spelstil. Du balanserar även karaktären med positiva och negativa egenskaper, som till exempel att karaktären är allergiker och därför är känsligare mot gifter. Med den negativa egenskapen kan du också ha en positiv, till exempel att du har god kondition och återfår din stamina snabbare. Stamina använder du för dina speciella, klassbaserade attacker. Du kan välja att attackera långt ifrån med pilbåge och armborst, eller så står du mitt i striden med svärd, spjut eller klubba. De olika vapnen ger olika skadebonusar beroende på om motståndaren har lätt, mellan eller tung rustning.

Miljöerna i Westeros återspeglas dåligt jämfört med dessa ur TV-serien. Mark, natur och städer är enfärgade och lite klossiga. Väggar och annat är väldigt släta men med vassa kanter. Karaktärernas animationer, särskilt i konversationer, är osynkroniserade med ljudet och det blir inte bättre av att röstskådespelet är uppenbart framstressat och inläst direkt ifrån manus. Detta är särskilt tydligt hos spelets bikaraktärer. Huvudkaraktärernas röster och repliker är någorlunda trovärdiga, men istället tillgjorda, överdrivna och lite forcerade, som att utvecklarna endast har litat på rösten för att porträttera karaktärerna. Även animationerna för städernas innevånare förstör illusionen något enormt. I många filmsekvenser står innevånare och repeterar animationer med tvåsekunders-script, som att vinka, hytta med näven, väga av och an på benen eller något annat larvigt. Monologer som i övrigt är ganska bra förstörs av tre-fyra bondlurkar i bakgrunden som hytter med nävarna exakt likadant varannan sekund i vad som ibland känns som hela minuter.

Striderna är till en början förvirrande och känns överväldigande. Med alla olika specialattacker och vilket vapen som gör extra skada på vilken rustning ser du dig ofta pausa striderna för att kolla igenom vad du kan göra och vad som händer. Det finns flera olika procentsatser och variabler att ta hänsyn till för att orsaka maximal skada. Att endast minnas en bråkdel av dem är till en början utmattande. Till slut kommer du ha hittat ditt favoritvapen samt din favoritkombination av attacker vilket gör striderna snabbare, men spelupplevelsen enformigare. Efter ett antal rundor mot Westeros farligaste skurkar och vildaste djur märker man att striderna är likadana varje gång, och dessutom ganska långsamma. De som slåss slår på varandra i turordning och väntar på att få tillbaka stamina för att göra nåt speciellt, men varken striden eller det där ”speciella” ger mig gåshud.

Nej, letar du efter storslagna miljöer och adrenalinfyllda strider, likt de ifrån serien, kan du vänta till april 2013, då kommer nästa säsong. Har du däremot inga problem med aningen daterad grafik och långsamma historier så finns här två ganska spännande berättelser, vilka innehåller gripande intriger, likt de i serien. Dock borde du redan innan du börjar spela inse att spelet ger en annan känsla av Westeros än den som porträtteras i TV-serien. Städerna saknar liv och det mesta är ganska lugnt och stillastående. Utan licens från HBO och under ett annat namn hade nog spelet kommit längre. Nu är det istället på förhand kritiserat, som man gör med licens-spel. Frågorna som dyker upp är: ”Kommer jag känna igen platserna?”, ”Stämmer spelets berättande överens med serien?”, ”Kommer jag känna igen karaktärerna?”. Med dessa frågor i tankarna blir du garanterat besviken.

Game of Thrones

6

6