id Software har problem att konvertera Doom 3:BFG till PlayStation 3.

Man har problem att få spelet att rulla i 60 bilder per sekund på PlayStation 3 enligt gurun John Carmack själv.

När ett fan frågade om id Software skulle inkludera nya grafiska effekter till PS3-versionen (så som skärpedjup) sa Carmack att det var mer utmanande än de kunde tro att få spelet att rulla i stabila 60 bilder per sekund. Carmack skyller på skuggor då de är ’raster pigs’. Doom 3 BFG kommer alltså inte inkludera några nya grafiska effekter. PS3-spelare har ingen orsak att oroa sig då vi är säkra på att Carmack förr eller senare kommer med en lösning.

PC-spelare kommer däremot ha möjlighet att använda alla de fantastiskt vackra modifikationer (som Sikkmod 1.2) med BFG-utgåvan av Doom 3. Carmack fick frågan om id Software var intresserade av att göra ett helt ansiktslyft för PC-versionen men Carmack valde att inte kommentera.

Tim Willits avslöjade istället lite ny information av innehållet i Doom 3: BFG. I en intervju med TheVerge säger Willits att Doom 3 ”Lost Mission” kommer sätta spelaren i Bravo Team. Om du inte vet så är Bravo Team ett kompani med rymdsoldater som från början skickades in för att rädda forskarna i Doom 3.

Willits berättar:

”The Lost Mission börjar med att en medlem i Bravo Team vaknar upp i ett Wraith ”kill room” och tvingas hjälpa en grupp med forskare att stänga av teleportern till jordern innan demonerna invaderar och förstör allt.”

The Lost Mission kommer att utspela sig under samma tidsperiod som storyn i Doom 3, och kommer hjälpa till att fylla i några av spelets luckor.

Doom 3 BFG är för tillfället planerat att släppas i höst för PC, PlayStation 3 och Xbox 360

Källa