Det har gått över 6 år sedan ArenaNet och NCsoft gick ihop och lanserade spelet Guild Wars. Guild Wars slogs mot andra jättar på den tiden såsom Lineage 2 och World of Warcraft. Det unika delarna i Guild Wars gjorde att det kunde locka spelare och behålla dem. NCsoft och ArenaNet belönade sina spelare, släppte gång på gång uppdateringar och lät aldrig spelaren vila i den ändå relativt öppna världen man kunde erbjuda i form av Tyria.

Tyria är platsen där allt startade, platsen där de vargliknande charrs slogs mot människorna i Ascalon, staden som är omgiven av stora murar, eller mot dom onda mursaats, magiker som har sitt näste i hell’s precipise. Tyria är en stor värld där alla faktioner måste samsas och där spelarens hjälte ska hjälpa människorna att återfå sitt herravälde.

Guild Wars utökades med tre expansioner inom loppet av 6 år, ständigt uppdaterande och balansering av de olika klasserna, men framför allt var man i en sorts gemenskap. Alla hade delvis koll på vem dom andra var, och företaget bakom spelet kunde med enkelhet bli en del av spelet och ta till sig av de olika synpunkter man som spelare kunde ha. Man klagade på att det bara handlade om farming i slutändan och att det inte fanns ett riktigt mål med spela det. Olikt alla dåtidens spel så fanns det ett annat mål med Guild Wars än att få den bästa gearen och bästa vapnet. I Guild Wars är all armor lika bra, det är bara utseendet som skiljer dem åt, likaså vapnens. Nej, det handlar mer om att kunna sin gubbe och sina egenskaper och vad som är bra mot vad, oftast på minde än en halv sekund. Det handlade aldrig om vilken utrustning du använde som i world of warcraft och lineage 2. 

När man tillkännagav att Guild Wars 2 var under utveckling och att dina historiskt avklarade utmaningar på något sätt skulle föras över till spelet ifrån föregångaren, blev det klart mycket mer intressant att skapa det där lavasvärdet, det förgyllda spjutet, till och med den där fula skölden. Allt hade en menig helt plötsligt, allt för att få visa upp sin hängivenhet till spelet, i dess efterföljare. Idag vet vi att de titlar och vapen vi idag har samlat på oss i Guild Wars delvis kommer följa med oss i Guild Wars 2 tillsammans med andra belöningar, dock är det inget som kommer göra oss till gudar, och alla andra nya spelare till bönder, utan det handlar mer om att visa på våran hängivenhet.

Jag själv går under namnet Letters Do Kill, många av er som spelat Guild Wars vet säkert vem jag är då jag varit väldigt aktiv när det gäller Guild Wars. Jag har varit med sedan första betan av spelet, och varit med ända fram till idag. Arbetarna på NCsoft och ArenaNet har refererat till mig, bett mig hålla i events och liknande. Nu när Guild Wars 2 äntligen har gått in i en ”öppen beta (Förboka spelet och var med i betan) ser man verkligen hur mycket utvecklarna har lyssnat på spelarna, och spelet verkligen lyser innovation och sprudlande glädje.

Guild Wars 2 är ett MMORPG som idag kommer tävla med Rift och Star Wars: The Old Republic. Styrkan hos Guild Wars 2 är fortfarande det unika sättet att slåss på, beroende på klassen du väljer låser du upp olika basegenskaper. Beroende på vilket vapen du kommer använda låses vapenspecifika egenskaper upp, och det även beroende på vilken kombination av vapen du använder. Bara där har vi som spelare stora möjligheter till att välja vårt egna sätt att spela de olika klasserna. Värt att nämna är att vi bara får använda 10 olika egenskaper samtidigt, och skärmen kommer aldrig fyllas upp av massa skills. Tur är väl det för istället får vi uppleva den härliga estetiken som ligger bakom Guild Wars 2.

Världen är sprudlande av färger och historien fortsätter där föregångaren tog slut. Människans era växer sig stor och ståtlig, men några av de tidigare faktionerna har blivit sams för att utrota de antika drakarna som väckts till liv. Guild Wars 2 bjuder in oss till en filmiskt upplevelse som låter oss springa runt i en tidlös öppen värld sammankopplade med små och stora städer. Vädret går inte i en cykel utan är slumpvist genererat där regnet kan ösa ner i veckor, eller solen som torkar ut böndernas gårdar. Allt förändras i en harmonisk anda där vi som spelare är spelpjäser i ett större epos. Varje steg som spelaren tar i världen kommer påverka den. De klassiska uppdragen är raderade ur minnet, och händelser kan uppstå utifrån att banditerna rånar en stackars hemmafru, och lockar då dit en massa soldater, onda sådana. Händelserna är inte heller kopplade till en spelare, utan alla i närheten får vet att det är på gång och markerad på kartan med en cirkel. 

Olikt blizzard så har man använt flera olika events och stresstester för att verkligen se till att servrarna fungerar vid releasen. Varje helg ber man spelarna antagna till betan att logga in under specifika timmar för att belasta serven. Blizzard hade en öppen beta med dåligt resultat två veckor innan release och sa 

” Make it go golden, we got the money and won’t have any problems at all releasing the most anticepating game of all time. Game on!”

ArenaNet och NCsoft vill att vi spelare ska få en så bra upplevelse som möjligt, och vi kommer säkerligen bli behandlade som kungar när vi sitter där på releasen och kan logga in utan minsta problem, ni vet vart ni hörde det först.