I slutet av Microsofts visning på E3 2011 kom den första teasern för Halo 4, och i år så har de självklart mer att visa upp. Trots oundvikligheten och utvecklarbytet bådar materialet som sparkade igång Microsofts presskonferens gott och om du kollar in all media här nedan kan du själv se att det inte bara ser rätt läckert ut rent visuellt, utan att de även verkar ha lyckats väl med att implementera alla nya element från triologins påtvingade fortsättning som de hintat om tidigare.

Spelets handling tar vid fyra år efter slutet på Halo 3. John-117 och Cortana står självklart i rampljuset, och det lutar åt att majoriteten av handlingen kommer utspela sig på en så kallad ”shield world” skapad av de halvmytiska Forerunners som låg bakom Halo-systemet som serien inledde med att kretsa kring. Både den mänskliga militären och the Covenant kommer ha sina roller i berättelsen, men fokus kommer ligga på att utveckla the Forerunners, de så kallade ”Prometheans” som vi får se under speldemonstrationen samt den ”uråldriga ondskan” som tydligen ska väckas.

Något som vi på redaktionen ser fram emot är hur Cortana kommer utvecklas och hur hennes kamp mot ”rampancy”, det instabila vansinnesuttryck Bungie myntade i sin Marathon-serie som oundvikligen drabbar alla tillräckligt intelligenta AI:s, hanteras.

De flesta är medvetna om att Bungie inte håller i tyglarna längre, men trots den stora oron som har mullrat runt att 343 Studios tog över utvecklingen och att en historia som egentligen var tänkt att vara en triologi har tvingats ut över minst dubbelt så många titlar så ser det ut som om att det ännu finns hopp för varumärket.
Än så länge kan vi mest konstatera att Halo 4 ser mycket snyggt ut och att det kommer bjuda på mycket nytt när det gäller vapen, fiender och miljöer, och att vi ser fram emot att få se hur slutprodukten presterar när den släpps den sjätte november i år.

 

[pro-player width=’630′ height=’473′ type=’video’]http://www.ctrlaltelite.se/trailers/Halo4e3gameplay.mp4[/pro-player]