Emmet Graves, protagonisten som dödar mutanter och beskyddar rymdkolonialister, är karaktären som du som spelaren ska uppleva en episk och stylistisk kampanj tillsammans med. Starhawk påminner lite om Warhawk, fast i rymden, och lite mer därtill.

Spelet tar sin plats i en avlägsen framtid då människorna börjar bosätta sig på andra planeter i galaxen. Strävan människan har är att hitta det blåa guldet, Rift Energy som dom kallar det, och det till varje pris. Men det händer även olyckor ibland, och det är när människan exponeras för länge vid energin så transformeras dom till frenetiska mutanter som bara har en primitiv instinkt: skydda det blåa guldet ifrån allt och alla. Emmet och hans bror Logan kommer in i handlingen då mutanterna väljer att attackera deras gård där de utvinner det blåa guldet, och lyckas i processen även konvertera Logan till en mutant. Emmet däremot klarar sig då en av hans goda vänner Sydney Cutter lyckats skapa ett inplantat som sätts i hans ryggmärg, vilket gör att han inte är mottaglig mot rift energin.

Den kampanj som spelaren får ta sig igenom är stilistisk och episk, men oerhört kort. Miljöerna är färgrika och med mycket kontrast, det känns nästan som att befinna sig i en pastelltavla. De små mellansekvenserna mellan uppdragen är även de konstnärligt utförda, och bjuder på ett trevligt sätt att berätta historian. Kampanjen i sig är alldeles för kort, som i 4-timmar kort, men kan ses mer som en typ av inlärningskurva i hur man ska spela spelet innan man kastar sig in i det obligatoriska online-spelandet. Kampanjen bjuder inte in spelaren till att experimentera eller utforska olika strategier utan visar spelmekaniken i ett väldigt straight-forward koncept.

Ytligt så kan Starhawk se ut som en tredjepersonsskjutare som inte vågar vara annat än ett spel i mängden. Det finns inget system som låter dig slicka väggarna för att skydda mot fientlig eld, hela grundmekaniken känns ibland bortblåst. MEN, och det finns ett men, för under höljet till Starhawk, när vi har grottat ned oss lite, finner vi en hel del unika idéer och djup. Har ni någonsin spelat ett onlineskjutarspel, med möjligheten till realstrategi och action samtidigt?

Kort och gott handlar det om att du erhåller poäng för alla fiender du lyckas ta död på. Dessa poängen kan du sedan använda till att sätta ut byggnader i omgivningen. De kan vara byggnader i form av murar, torn som skjuter på fienderna, flygstationer eller drönare. Kartorna som spelarna använder på onlineläget är så pass stora, att det inte finns en vinnande strategi, utan flera hundra. Båda lagen har 32 byggnader till sitt förfogande, så det gäller att strategiskt kunna samarbeta med sitt lag för att uppnå vinst. Samarbetsvilliga partners på PSN är nästan ett krav för att kunna vinna och få ut den maximala spelupplevelsen av Starhawk.

Tråkigt nog så kan onlineläget kännas rätt obalanserat vid vissa tillfällen. Med tanke på storleken på kartorna, och att det bara finns en typ av flygande farkost, Hawk, i spelet så försätts ofta striderna till luften då fotsoldaterna är helt chanslösa mot dessa bestar. Det finns enstaka banor där det ena laget även har övertag redan i början, då deras bas kan ligga i exempelvis en krater och vara enklare att beskydda. Styrkan med Starhawk är dock när en av spelservrarna fylls till bredden av 32 spelare, 16 spelare i varje lag. Ingen match är den andra lik, och utgången kan se olika ut för varje minut som passerar. Den unika spelmekaniken skapar en sorts dynamik på slagfältet, det händer någonting vart du än befinner dig.

Personligen tycker jag att man försökte gjort en renodlad tutorial för onlineläget, då kampanjen verkar som en tutorial, men mycket av den dynamik som återfinns online är inte ens i närheten av det vi upplever mot de datorstyrda spelarna. Idéerna som Lightbox Interactive använt sig av är genialiska, framför allt det nya, innovativa systemet att samla på sig poäng och slänga ut olika offensiva och defensiva byggnader för att hjälpa laget till vinst.

Starhawk är ett bra spel, trots dess små brister. Spelet känns inte riktigt färdig, och skulle behöva ligga kvar på ritbordet ytterligare någon månad. Idéerna är rika och unika, och bjuder dig som spelare på nya upplevelser hela tiden, framför allt för dig som tänker avnjuta onlineläget. Några av spelets grundmekanismer, som skjutandet och avsaknaden av att kunna gömma sig bakom hinder saknas eller jag kanske ska kalla dessa opolerade.  Synd att spelet med så mycket potential faller på mållinjen och inte lyckas leverera det man skulle kunna gjort. Men hys inte agg, Starhawk är ett bra spel som kommer få en hel del speltimmar, och det är en unik upplevelse.

Starhawk

7

7/10