Solen skiner, vinden blåser sand i ögonen och de trimmade motorerna mullrar på banan. Det är dags igen att släppa lös fartgalningen i dig. Dirt Showdown är här, har de lyckats än en gång? Läs vidare så kanske vi berättar…

Tänk dig att du tar Dirt 3 och slänger ner det i din Blendtech-mixer tillsammans med Destruction Derby och lite sirap; ut kommer Dirt Showdown. Det är ungefär som Dirt, och som gamla klassikern Destruction Derby men där båda har blivit något förenklade. Till exempel är Hoonigan-läget något förenklat och man gör donuts och drifts med betydligt mindre besvär än i Dirt 3. Det här är förstås ingen direkt nackdel utan man känner sig verkligen som en grym förare. Ett par andra skillnader från Dirt 3 är att man nu har en boost för att få bilen att gå snabbare under en kort tid. Man väljer själv hur länge man vill boosta. Bra – men stundtals känns det som om de datorstyrda motståndarna ständigt har en full boost-mätare. Förvänta dig dock inga episka rallyn genom tät skog och snöklädda landskap, för det här är race där man får och ska krocka på små instängda banor. Som tidigare samlar man på sig virtuella pengar som man kan köpa nya bilar eller ”uppgradera” befintlig.

Det har tillkommit ett gäng olika lägen, däribland ett klassiskt destruction derby-läge och ett överlevnadsläge där det gäller att överleva så länge som möjligt. Visst, lägena är gjorda tidigare men man har lyckats få in en viss charm i det på något vis. Även 8-ball-läget finns med, där det går ut på att åka runt på en bana med kurvor som korsar sig självt. Det här gör så klart att det blir en väldigt mycket krockande, speciellt vid fel tillfälle – som när man ligger etta. Roligt och frustrerande på samma gång – den här handkontrollen har varit på väg ut genom rutan mer än ett par gånger.

Allt är dock inte guld och gröna skogar, efter en stunds spelande börjar banor och något förändrade banor från Dirt 3 upp. Som jag sa ovan gillar motståndarna att fuska och det blir det inte direkt mindre av ju längre in i spelet man kommer. Snabbare bilar och mer uppgraderingar verkar inte påverka dina chanser speciellt mycket alls och för det mesta lyckas motståndare komma ikapp. Styrkan på motståndarnas bilar verkar långt högre än din egna också, då de inte har några som helst problem att peta in dig i hinder eller få bilen i spin.

Likt Need for Speed-serien har man även implementerat en Leaderboard, den är dock väldigt enkel och här jämför man endast tider, poäng och vilka fordon som använts. Codemasters har även lanserat en webbplats, Racenet, här är det tänkt att man ska hitta rolig statistik, achievements och dylikt. Man kan även hålla koll på community events och nyheter kring spelet.

Den grafiska stilen och ljudet är samma som förut, enkel och effektiv. Och vi gillar det helt klart. Grafiken har blivit lite finjusterad och det är någon av förändringarna som ibland gör så att spelet inte hänger med i bilduppdateringen. Eftersom det är flera bilar och betydligt mer fysik än Dirt 3 misstänker vi att det helt enkelt är lite för mycket för motorn att hålla reda på. Det är samma röst som introducerar dig till events och berättar om saker och ting under varje race. Musiken är meddragande och jag kommer på mig själv sittdansa ständigt i laddningsskärmar. Youtube-funktionen finns självklart kvar, lika enkel och uppskattad som förr. Varför görs detta inte oftare i spel?

Sammanfattningsvis är Dirt Showdown en blandning av Dirt 3 och Destruction Derby från mitten av 90-talet. Destruction Derby har inte riktigt fått någon uppföljare värd namnet, förrän nu. Den variation av lägen gör spelet underhållande, men det räcker inte hela vägen. Dessvärre måste vi även sänka betyget då det är alldeles för uppenbart att datorspelarna ”fuskar”, de hinner ikapp – trotts långsammare bilar – när de ligger långt efter och har alltid boost att använda. Deras bilar är även mycket starkare än din vilket gör att de lätt trycker upp dig mot väggar eller hörn.
Gillar du både Dirt 3 och Destruction Derby är jag helt övertygad om att du kommer gilla det här också. Förvänta dig dock inte samma episka rallyn som i Dirt 3 på grund av fuskande motståndare och repetition av spellägen.

Dirt Showdown

6

6/10