Trials Evolution är uppföljaren till det mycket populära racingspelet Trials HD som släpptes 2009. Trials Evolution låter dig styra en motorcyklist genom plattformsbaserade banor bestående av olika typer av hinder. Kontrollerna är enkla då du bara gasar, bromsar samt lutar dig framåt eller bakåt. Det låter simpelt men fysiken som jag imponeras av gör att minsta felbedömning av hastigheten eller bristen på respons kan få dig på fall. Banorna innehåller dock checkpoints så du inte behöver göra om hela banan. Krasher bör dock undvikas då målet är att få så bra tid som möjligt för att få medalj av så hög rang som möjligt. Tiden kommer även vara synlig för dina vänner på live som har spelet och som troligen kommer försöka få en bättre tid.

När du kör ett race syns även namnen på dina xbox live vänner så du ser hur deras race gick och det blir som en tävling mellan er. Det går även att köra race med upp till fyra andra spelare antingen lokalt eller online där ni tävlar på en skärm över vem som först når mållinjen. Detta multiplayer-läge är kul men erbjuder tyvärr inte lika många banor som enspelarläget. Banornas struktur och miljöer är väldigt varierande till skillnad från föregångaren där du oftast körde i hangarer. Här är det istället ofta utomhus och bakgrunderna skiftar från bana till bana. Vissa banor ger även homage till andra XBLA genom inspiration från exempelvis Limbo, Angry birds eller Splosion man.. Efter varje race är avslutat dödas din karaktär ibland på effektfulla sätt exempelvis genom att skjutas iväg mot månen.

Den som känner sig kreativ har möjligheten att bygga helt egna banor. De banor spelet består av är uppbyggda av den editor som följer med så du har möjligheten att skapa lika bra eller bättre kartor än de utvecklarna av spelet tog fram. Interfacet för detta tar ett tag att vänja sig vid men är effektivt. Dessa banor kan sen delas med andra vilket innebär att spelet hela tiden bidrar med nya utmaningar. Jag älskar de banor där man hela tiden förvånas över de hinder som kommer, och ännu mer när man klarar att komma förbi dem.

Spelaren tjänar virtuella pengar genom sina race vilka kan spenderas på att skräddarsy ditt eller din hojs utséende. Det är inga accesoarer som sticker ut men bidrar även till en viss form av personlig valfrihet. Det finns en rad olika motorcyklar som också har olika attribut vilket resulterar i att de kan gå snabbare men hanteras svårare. Det är totalt sex motorcyklar, fyra av dem får du genom att klara banor som introducerar nya typer av hinder medan den sista motorcykeln först blir tillgänglig när du klarat ett visst achievment. I framtiden kanske fler cyklar blir tillgängliga genom uppdateringar, jag hade funnit det roligt om fler typer av fordon introducerades så som BMX-cyklar. Banorna är i början enkla men blir mot slutet väldigt svåra och ibland frustrerande. Detta kan nog få en del spelare att lägga spelet åt sidan efter en tid men för de som verkligen vill ha en utmaning för sina trials färdigheter är detta perfekt. Musiken är inte den bästa men ljudet från motorcykeln låter helt okej, explosioner är klart godkända ljudmässigt med. Grafiskt sett tycker jag personligen det är ett av de snyggare XBLA spelen.

Jag gillar spel som är lätta att sätta sig in i och när de dessutom är så roligt utmanande som Trials Evolution kan jag bli sittande väldigt länge om inte annat så för att få en bättre tid på en bana än alla mina vänner.  När jag slungas iväg av en loop, snurrar ett par varv och sen landar där han ska kan jag inte låta bli att le stort av både förvåning och glädje. De sista banorna ger känslan av att den precision som behövs är representativ mot riktig supercross vilket är imponerande.

Trials Evolution

7.5

80/10