Jag hamrar och spikar, jag bygger ett hus. Minecraft har äntligen nått till Xbox 360 och gör det med råge. De första försäljningssiffrorna hintar om att titeln är Xbox live arcades snabbast säljande spel, någonsin.

Det är svårt att sätta ord på hur kul det är att hugga ved, gräva upp sand och leta frenetiskt efter guld och diamant för att skapa sig ett paradis där du själv bestämmer innehållet. När jag spelar Minecraft förs mina tankar omedelbart tillbaka till barnsben när jag dag in och dag ut satt och byggde med färgglada legoklossar. Bara det att nu vid äldre ålder så behövs det lite mer än bara klossar, Minecraft bjuder upp till en Tango, och får juryns alla tiopoängare.

Upp till hela åtta spelare kan skapa underverk tillsammans

Spelet har till en början en mysig ton i sitt framhävande. Mycket färger, en levande värld och mängder med möjligheter att skapa. Du som spelare placeras i en slumpvis genererad värld där du inte har någonting till ditt förfogande, inte ens ett sandkorn. Ditt första mål är att hitta någonstans att bo under världens första natt, för på nätterna fylls världen av fiender som: onda spindlar, skelett och ett fenomen vid namn Creeper. Creepers är gröna figurer som springer runt i världen och när de kommer inom en viss distans till spelaren, så sprängs de, så det gäller att se upp.

Som ny spelare finns det även en integrerad tutorial där spelaren får lära sig grunderna i spelet. Om du för ditt sikte mot exempelvis en gris, får du reda på att om du dräper grisen kan du utvinna kött som sedan går att grilla och äta för att återfå hälsa. Sådana småtips återfinns överallt på nästan alla objekt. Sen kommer multiplayer, multiplayer och åter multiplayer. Upp till hela åtta spelare kan skapa underverk tillsammans, men även möjligheten att spela lokalt med tre vänner plus dig själv på samma skärm är underbart.

Minecraft har tidigare funnits till PC under flera år, men släpptes officiellt förra året. Minecraft till Xbox 360 är baserad på PC-versionen 1.1.6, vilket gör att spelet saknar en del grund saker som finns i spelet på PC. Exempelvis saknas det en del verktyg, fiender och möjligheten att stöta på datorstyrda karaktärer.

På nätterna fylls världen av fiender som: onda spindlar

Craftingen i spelet har fått sig en plastikoperation jämfört med hur det fungerar på PC:n. Nu behöver man inte anordna de olika råvarorna i specifika mönster, utan här får man välja objektet som man vill skapa i en lista. Det du måste göra är att se till att råvarorna som krävs för materialet finns i ditt inventory, för sen är det bara crafta på. Smidigt och enkelt, och en suverän lösning på det som skulle kunna ställa till det för konverteringen till konsol ifrån PC:n.

Slutligen finns det även några få skillnader som skiljer sig ifrån PC-versionen, och det är att spelplanen är mycket mindre och innehåller osynliga väggar när du kommer till spelplanens ände och sådant existerar inte i originalet. Möjligheten till att ändra texturer eller modellutseende på sin karaktär finns inte, även det utlovade stödet för Kinect lyser med sin frånvaro. Om du tidigare spelat Minecraft på PC finns risken att du kommer känna dig en aning begränsad, men möjligheten att snabbt kunna hoppa in i någon annans skapade spelvärld, och tillsammans spela upp med sju andra spelare, höjer betyget rejält.

Minecraft 360 Edition är ett underbart litet spel som lockar fram barnet och skaparen inom dig. Spelet må vara baserat på en gammal version av originalet, men det finns mycket att göra och utforska trots det. Om du vill ha ett spel som räcker i all evighet, och sitter på 1600 Microsoft-poäng, så är Minecraft 360 Edition ett givet köp.

Minecraft

Minecraft
9