För ett par år sedan fann jag mig i en situation där jag inte hade något spel att spela, så jag tog min cykel och drog över till min morbror för att leta i hans samling. Efter att jag rotat runt ett tag hittade jag ett spel som hette Sniper Elite. Ett spel som inte var putsad i alla hörn men behöll en viss charm i alla fall. När jag fick ta tag i Sniper Elite V2 var frågan om detta bara blir mer av samma eller om de filat ner kanterna denna gången.

Sniper Elite och V2 delar i stort sett samma story. Du spelar skytten Karl Fairburne som skickas in i Berlin under April 1945. Fairburnes jobb är att säkra tyska hemligheter inom deras vapenforskning, mer specifikt hemligheter angående V2-programmet. V2 programmet är ett tyskt projekt inriktat på att utveckla en ny form av missiler och Sovjetunionen vill åt det. Karl måste med alla medel stoppa möjliga defektörer som är redo att byta sida, men när han stöter på en man som är redo att gå till USA istället för Sovjet måste han ta sig an ett nytt uppdrag och få ut denna person ur landet.

När man sitter och läser känns det som en story som är lagom tung för att föra dig vidare genom spelet, men tyvärr presenteras den dåligt och jag hade svårt att ens orka bry mig om varför jag skjuter skallen av de olika gubbarna i spelet. Det mesta presenteras innan du påbörjar dina uppdrag på en laddningsskärm. Lite text läses upp av Fairburnes röstskådis och sedan är det bara att bege sig. Allt är inte på spelets laddningsskärmar dock, det finns ett par väldigt stela cutscenes här och där som inte varar många minuter. På tal om stela saker, hela spelet har en väldigt stel känsla då många animationer ser ganska klumpiga ut. Det är inte dåligt till en extrem nivå, men har du sett en dålig animation en gång kommer du se den varje gång. Samma sak gäller andra aspekter med det ytliga, många modeller och texturer får en att känna att det kunde ha varit bättre.

Tanken att detta hade kunnat vara bättre slår mig väldigt ofta genom spelets gång, inte minst när det gäller AI:n. Många gånger kan jag slå ner en kille två meter bakom en annan och kommer därifrån oupptäckt. Men springer jag på andra våningen i ett hus med tre snubbar på första så kommer alla att upptäcka mig. Jag störde mig även något hemskt på fiendens snipers i spelet då dom verkar se dig hela tiden, även om du står bakom en mur där de borde ha noll sikt på din position.

Vill man inte sitta och bli irriterad på spelets AI kan man ge sig in på spelets multiplayer vilket är ett helt annat moment man kan bli förbannad på. För hur man än resonerar kan iden om att göra en shooter med bara snipers inte vara bra. Vad som jag har vart med om i multiplayer är två olika saker, ligga stilla och vänta på att du ser någon annan på banan och sedan skjuta personen. Eller så blir du trött på att ligga stilla och väljer att flytta dig till nått ställe där du ser mer, men redan där gjorde du en tabbe. När du kliver ut bakom stenen som du sitter säkert bakom kommer minst 3 personer ha avfyrat varsitt skott mot ditt pannben och du är stendöd.

Föredrar du att spela med en annan människa finns det ett gäng co-op uppdrag också. Där jobbar du tillsammans med en till spelare som ett lag för att utföra ett litet uppdrag. Ett exempel på hur ni kommer behöva jobba tillsammans är att en av er kommer att inta rollen som en skytt som ligger säker på ett hustak någonstans. Samtidigt som din medspelare kommer vara din spotter som går omkring nere på marken och markerar ut fiender för dig att skjuta. Det är inget märkvärdigt egentligen, men ibland är det kul att köra med en annan människa istället för emot dem.

Hur många saker som jag än stör mig på med V2 är det alltid lite tillfredsställande att få den där x-ray träffen som går in i ansiktet på ditt mål, åker rakt genom hjärnan för att gå ut på andra sidan och bara lämna köttfärs efter sig. Men när man går in på djupet ser man att Sniper Elite V2 är precis som sin föregångare, ett kul spel med många problem. Det som 505 Games har gjort bäst med V2 är just skjutandet på lång distans. Att skjuta med något annat vapen är väldigt osmidigt och du kommer vilja ligga på ett tak och plocka ner tyskar med din Mosin Nagant en efter en. Personer som gillar det här med att spela som sniper i spel borde spana in detta då det har många funktioner som gör det lite mer spännande. Hur vinden och gravitationen påverkar kulans bana gör det mer utmanade utan att det blir spelmässigt jobbigt. Det är helt klart en remake på första spelet, men poängen med en remake försvinner dock när man inte kan förbättra de problem som fanns första gången spelet kom. Allting känns bara som samma sak en gång till med ett par lager extra smink. I helhet är det ett kul spel som är grovt hugget. Det är bra, fast det borde ha varit bättre än vad det är.

Sniper Elite V2

Sniper Elite V2
7