Välkommen till UEFAs Europamästerskap i Polen och Ukraina. Här slåss de 16 lag som förra sommaren kvalificerade sig till EM om att bli Europas bästa fotbollslag. Matcherna utspelar sig på de åtta olika arenorna som den riktiga turneringen kommer spelas på. Känslan går verkligen att ta på. Publiken, konfettin, flaggorna och fyrverkerierna gör sitt yttersta för att skapa en så autentisk EM-upplevelse som möjligt. Behövs det något mer?

Välj mellan att antingen spela huvudturneringen med gruppspel och slutspel, eller ta del av ögonblick hämtade från verkligheten där du ställs inför svåra utmaningar och samtidigt kan tjäna lite extra erfarenhetspoäng till ditt proffs. Du kan också spela ”Expedition” som är ett helt nytt spelläge där du skapar ett fantasilag kring ditt proffs. Du ska sedan besegra andra europeiska landslag och bygga din trupp av spelare från besegrade lag. Du flyttar runt ditt lag på en karta över Europa för att slutligen stå som det bästa europeiska laget. För varje lag du besegrar får du en bit till en mosaiktavla. Besegra alla lag för att se vad mosaiken föreställer.

När dammet efter presentationskanonen lägger sig och man ser vad som finns bakom kulliserna så finns det dock vissa brister hos UEFA-expansionen. Det första som slog mig var att spelarna ser precis likadana ut som i originalversionen. I en expansion som fokuserar på blott 16 lag borde likheterna med verkligheten göras tydligare, precis som EA har gjort med de nya arenorna. De enda spelarna som känns igen i Sveriges landslag är fortfarande Zlatan och Källström. Källström har sista året dessutom visat sig vara en utmärkt frisparksskytt och har ett ordentligt skott. Men hans statistik är oförändrad mot originalversionen av FIFA12. Mer arbete på spelarna skulle ha gett en mer autentisk EM-upplevelse.

Det utlovas nya kommentatorspår, men nästan allt från FIFA12 återanvänds såklart. Återanvändandet som visserligen har hållit i sig i 7-8 år är i sig inget problem, utan problemet är de nya inspelningarna. När jag till exempel förlorar en gruppspelsmatch säger Alan Smith: ”That’s the nature of cup games, suddenly you’re eliminated”. Jag är inte alls utslagen, i nästa match vinner jag och tar mig sedan vidare till slutspelet. Samma sak händer när man vinner en gruppspels-match. Andy påstår att jag är vidare till nästa omgång, vilket jag inte alls är.

euro_2012_germany_celebration_wm_lowres

Jag saknar att kunna spela hela EM ifrån början, ända ifrån kvalspelet. Enda sättet att se en skymt att kvalspelet är att spela igenom expeditionen, men då spelar man ju med ett fantasilag vilket i sig är roligt, men inte när man vill spela det riktiga EM.

För cirka 150 pix är väl expansionen ändå okej. Jag håller World Cup-spelet från 2010 i minnet som ett av mina bästa fotbollsspel, vilket i sig gör mig lite besviken på den här lilla tåfjutten till representant för EM2012. Å andra sidan så är det inte ett separat spel, och man får oftast vad man betalar för.

Uefa EURO 2012 DLC

7

6/10