Det är inte många dagar att räkna kvar innan Ghost Recon: Future Soldier lanseras. Men redan nu går det att se en kortfilm som presenterar händelserna som utspelar sig innan Future Soldiers start, säger Ubisoft.

Bakom fiendens linjer måste Ghost agera kvickt och eliminera världens mest fruktade krigsförbrytare, men tyvärr går det inte alltid som planerat. I kortfilmen presenteras vi för spelets karaktärer, delar av handlingen i spelet, miljöer som finns med i slutprodukten och en hemlig kod gömd i filmen, som låser upp ett exklusivt vapen i Ghost Recon: Future Soldier.

Just nu går det att se kortfilmen på LOVEFiLM lovefilm.com/ghostrecon.

När det gäller LOVEFiLM så är företaget just nu under granskning av reklamombudsmannen när det gäller deras senaste reklamfilmer. I reklamfilmerna som visas på TV4 handlar det om en rad olika män som har gulliga hundvalpar i famnen, och lovar sina flickvänner att aldrig mer köpa TV-spel. LOVEFiLM låter dig hyra tv-spelen. På företagets egna Facebook-sida går det att läsa kommentarer om att reklamen är ”sexistisk” och ”sjukt cementerande”.

I en intervju med spelsajten Eurogamer anklagar öppet Svenska Dagbladets egen spelredaktör, Tove Bengtsson, kampanjen för att ”cementera bilden av att bara killar spelar spel”.

– Det hade varit så lätt att åtgärda, det hade bara varit att göra en enda film med en spelande kvinna istället. Nu sänder det ut en otroligt tråkiga signal, det är liksom en gammal uppfattning om att det bara är killar som spelar och tjejerna som är sura, säger hon till sajten.

Ira Gladnikoff, Nordenchef för LOVEFiLMs, säger till Eurogamer att målet med kampanjen och reklamen var att göra en humoristisk syn på spelandet, och som skulle nå ut till folket.

– Vi har valt att fokusera på män och kvinnor i förhållanden där mannen spelar men inte kvinnan. Vi ser att det finns en friktion där och en hög igenkänningsfaktor.

Den 25:e maj släpps Ghost Recon Future Soldier till Xbox 360 samt PS3, men kommer den 15:e juni till PC. Är du sugen?