Confrontation är ett action-rpg spel utvecklat av Cyanide Studios och utgivet av Focus Home Entertainment. Det finns tillgängligt på Gamersgate eller Steam och kostar ca 350kr. Spelaren kontrollerar fyra hjältar vars uppgift är att besegra de mörka krafterna i världen och överleva något som i spelet kallas Ragnarok. Spelet börjar med en väldigt kraftfull film som berättar bakgrunden kring de pågående konflikterna och beättarrösterna anstränger sig mycket för att leverera känslan av allvar, nästan lite för mycket . Inför varje uppdrag blir du presenterad med en vägg av text att läsa igenom och en liknande röst som läser högt. För de som gillar att sätta sig in i spelets handling är detta en god tanke men även här känns rösterna väldigt ansträngda. Personligen skulle jag vilja se ingame sekvenser där man istället får höra hjältarna berätta. Eftersom du aldrig vet hur karaktärerna känner över sina uppgifter är det svårt att känna engagemang mot uppgiften som ligger framför dig. En summering av handlingen hamnar efter varje uppdrags inledning i en bok som spelaren kan läsa för att ytterligare sätta sig in i handlingen.

Dina hjältar består av olika klasser med individuella egenskaper men det rör sig i huvudak om standarden ge skada genom magi och vapen, ta skada och dela ut liv. När karaktärerna går upp i level kan spelaren bestämma vilka attribut som ska ökas, även dessa är lika från andra spel. Spelaren har även möjlighet att specialisera sina karaktärer inom olika områden exempelvis att hantera ett vapen i varje hand. Något som Confrontation utmärker sig inom är möjligheten att ändra karaktärernas utséende. Spelaren har möjlighet att ändra färgeschemat på den utrustning som används av samtliga karaktärer i varje faktion. Spelet består av en väg framåt och erbjuder därför lite utforskning även om det finns en del sidospår att utforska under vissa tillfällen. Då spelet är uppbyggt av mindre områden du tar dig igenom märker du inte av de konsekvenser ditt agerande har på världen i övrigt. På grund av detta blir jag aldrig riktigt engagerad i mina uppgifter och bryr mig helt enkelt inte om vi lyckas besegra våra fiender eller ej. Fienderna erbjuder även sällan variation vilket kan leda till att amn tillslut tröttnar på att gå igenom samma rutin om igen.

Har du spelat  Dragon Age spelen eller Knights of the old Republic känner du snart igen dig i hur spelet fungerar kontrollmässigt. Spelaren kan bestämma vilka sorters vapen hjältarna ska använda sig av under olika tilfällen och därigenom sätta din egen prägel på hur striderna avgörs. Det som mest avgör hur strider utspelas är dock möjligheten att pausa spelet innan och under strider för att dela ut kommandon till hjältarna som sen utför dessa. Att bemästra detta är kritiskt och spelet blir exalterade när det visar sig om den strategi man har planerat för håller eller ej. Det är dock ofta som strider kan förloras på grund av att fiender dyker upp från andra håll under en strid vilket ibland kan bli väldigt irriterande. Även om det finns en klar väg för dina karaktärer att nå fienderna måste spelaren också styra dem åt rätt håll.

Det finns även ett multiplayer läge i spelet där en spelare möter en annan med sina respektive hjältar. För detta krävs dock att ett konto skapas genom en nyckel som följer med spelet. Det finns en ladder där de spelare med flest vinster visas.

Stridssystemet bringar lite nytt när det gäller strategival men striderna blir ändå stundtals spännande. Det är dock det enda jag känner exalterande angående detta spelet. Klumpiga rörelsemönster och en berättelse som inte får mig att känna engagemang drar ner betyget. Multiplayer läget känns onödigt och istället borde de satsat på att skapa en värld där dina handlingar känns meningsfulla och leverera handlingen genom karaktärerna. För de som gillar strategiska strider kan spelet dock leverera tillräckligt mycket för att vara värt ett köp, jag råder er dock att vänta tills nästa rea på Steam.

Confrontation

6

5/10