Det bombastiska introt bygger upp stämningen och förhoppningarna till spelet extremt bra, nästan för bra. Man får – i slow motion – se bilar som krockar och förstörs, miljö och omgivning som smulas sönder. Spelet verkar ha en story, det berättar en kvinnlig karaktär för oss. Spänningen stiger och jag kan inte vänta på att få spela…

Dessvärre håller inte förväntningarna riktigt hela vägen. Introt förvirrar en rätt rejält, speciellt med musiken. Den inleder först med det typiska skräckfilmsljudet ala zombie-film för att sedan gå över till superhjältefilmsmusik. Introt är väldigt välgjort i övrigt, snyggt och bygger upp en stämning och atmosfär mer passande för ett actionspel. När tillfället väl ges att spela spelet så känns Ridge Racer Unbounded mest som en dålig kopia, av Burnout. Spelidén känns väldigt snarlik, arkadracing med syftet att (delvis) fylla en boost-mätare så man kan oskadliggöra sina fiender för att komma först i mål.

Ridge Racer har alltid haft en mekanik genom alla spel i sin franchise – att det känns som om bilen åker längs ett spår. Det gäller även den här instansen av spelet vilket gör att det direkt läggs i arkardracing-lådan. Det här är alltså inget spel man köper om man förväntar sig realistisk racing i valfri form, utan är ren och kär arkadracing. Man tänkte väl att det inte räcker längre och sneglade lite på Burnout-serien och tyckte att deras takedown-system var bra. Burnout gör det rätt, det är sjukt roligt och fartfyllt – det är visserligen fartfyllt i Ridge Racer Unbounded men det är inte lika välpolerat. När boost-mätaren är fylld kan man ”boosta” under en förbestämd tid, man kan alltså inte välja själv under hur lång tid det ska pågå. Dessutom verkar det vara väldigt kraftig rubberbanding på motståndarna, de håller sig alltid kvar bakom även fast de själva inte använder sin boost. Motståndarna kan också bränna förbi utan större problem då deras bilar verkar mycket snabbare än ens egen hela tiden.

Det finns ett nivåsystem att tillgå och när man går upp i nivå finns chans att man låser upp nya fordon och nya banor. Man kan göra återbesök på banor man redan kört för att försöka slå sitt rekord med en annan bil.

Menyerna är väldigt snygga, stilrena och känns fräscha men är också det som är snyggast i spelet. Spelets grafik känns åldrat precis när första racet ska börja. Man har delvis gått ifrån en vanlig HUD (Heads Up Display) och använder istället omgivningen till att ge spelaren information om t ex hur många varv man har kvar eller hur många sekunder man ligger efter. Detta känns väldigt fräscht, men kan bidra med förvirring ibland då informationen inte alltid syns i ”rätt” tid.

Flerspelarläget då? Det består delvis av tidsbegränsade händelser, som bara gäller under en viss tid – t ex 24 timmar. Här kan man tävla mot skaparen av händelsen och försöka överträffa i antingen tid eller poäng. Mycket kul, helt klart mer underhållningsvärde här än enspelarläget. Man kan även sitta och göra egna banor och utmaningar med en ganska enkel och begränsad editor. Man använder sig av fördefinerade block som är en raksträcka eller en kurva. När man ”ritat” upp hur bana ska slingra sig kan man gå in i en mer avancerad editor där man placerar ut olika föremål, hinder eller hopp.
Förutom detta finns det ett helt vanligt flerspelarläge där du spelar olika typer av race mot okända människor på nätet, när och om man lyckas få det att fungera. Flera gånger hittades det antingen inga spelare eller så kraschade spelet underladdningsskärmen.

Sammanfattningsvis är Ridge Racer Unbounded väldigt likt Burnout-serien, vi har ändå relativt roligt med det. Musiken (som består av bland annat Skrillex, Scratch Perverts och Crystal Method) kunde man ha valt med mer omtanke eller ge spelaren valet att välja musikstil. Dubstep är inte för alla. Det snyggaste i spelet är menyerna och alla förrenderade laddningsskärmar, spelgrafiken känns som sagt föråldrat. Flerspelarläget känns faktiskt roligare än enspelarläget, speciellt alla utmaningar och banor som finns, som andra spelare har skapat. Det förlänger spelets livslängd något och eftersom det är tidsbegränsade får man lite mer variation.

Ridge Racer Unbounded

5

5/10