EA sports har en förmåga att skjuta ut spel i diverse sportgenrer år efter år med små förändringar som för oss fans är stora och efterlängtade. FIFA och NHL är praktexempel på att man inför nya funktioner som enkelt skulle kunnat patchas in, men som istället får tyst på anhängarna åtminstone ett år. När det kommer till Tiger Woods har stjärnan själv grävt sin egen grav, vilket får EA att agera därefter. Tiger Woods PGA Tour 13 är en golfsimulator som skulle kunna vara hur bra som helst, men istället blir det ett spel som försöker sälja tillbaka Tiger Woods in i människornas hjärtan. Tiger Woods PGA Tour 13 är som sagt en golfsimulator med potentialen att bli det bästa någonsin, men man hugger sig själva i knäna när man påstår att spelet utnyttjar Kinects fulla kapacitet och med spelläget Tiger Legacy. Vi ska nu bena upp varför spelet faller innan det ens har triumferat.

Tiger Legacy, spelläget där du som spelare får gå igenom Eldrick Tont ”Tiger” Woods professionella liv, redan som tvååring stod Woods i en TV-studio och visade prov på sin skickliga hantering av golfklubban och puttar en golfboll ner i ett hål ifrån fem meters avstånd. Helt klart imponerande av en tvååring, men eftersom det här är ett spel är det du som spelare som ska göra denna putt. Inför varje utmaning får du som spelare en introduktion i vad det är som gäller för att klara utmaningen, samtidigt som Tiger Woods står och spexar. Introduktionen går inte att hoppa över, utan måste ses inför varje utmaning. När det gäller miljöerna så finns det ingen själ alls i den som skapat dessa. Här ska du göra en fem meters putt i en TV-studio, men det känns mer som ett tomt garage utan människor. Det som även gör hela spelläget så enerverande är att laddningstiderna tillåter dig som spelare att springa minst ett var runt husknuten innan du får chans att putta igen, förutsatt att du missat.

Allt eftersom att Tiger Legacy-läget fortlöper så får vi även pröva på riktiga utmaningar, som att göra tre stycken hole-in-ones i rad. För de som inte vet vad det betyder, så är det att du ifrån utslagsplatsen, början på banan, slår iväg bollen och den hamnar rakt i hålet utan några extra slag, en Hole-in-one. Som nämndes tidigare är laddningstiderna framförallt i det här spelläget långa, framförallt om du misslyckas med ett slag eller en putt för då får du se en genomflygning av miljön och med den hånade texten att ”Not as good as Tiger? Please try again!”. Du får inte heller någon möjlighet här att tacka nej till ännu ett försök, utan tvingas tillbaka till utmaningen, tvingas att titta på introduktionsfilmen igen och göra ännu ett försök. Enda sättet att slippa utmaningen är att antingen klara av den, eller misslyckas fem gånger i rad.

Tiger Legacy skulle kunna varit ett trevligt spelläge där vi får veta hur Tiger Woods egentligen gick till väga för att bli världens, en gång i tiden, bästa golfare. Istället blir vi rosenrasande på upplägget, laddningstiderna och de smått töntiga utmaningar som att slå tio golfbollar i ett bandymål på Tigers bakgård. Legacy läget skulle kunna vara så mycket bättre, och redan här har man stjälpt mycket av den potential som Tiger Woods PGA Tour 13 skulle kunna bjuda på.

Det som har gjorts om till årets upplaga av golfsimulatorn är att man gjort om själva kontrollschemat och hur det fungerar tillsammans med spelets olika mekanismer som vind, skruv på golfbollen och höjden på grässtråna. I år går det även att använda sig av Kinect-kameran för den som verkligen vill leva sig in i Tigers kläder. När det gäller er spelare som använder handkontrollen så kommer ni uppleva en kontroll som känns nästan gjort helt för spelet. Det finns en sådan precision i hur svingen fungerar, hur det känns att skruva golfbollen, men framförallt blir det som en klimax då man slår iväg bollen ifrån utslagspunkten. Kontrollen är inte för den delen avancerad, slår gör vi med vänsterspaken genom att röra den i ett visst mönster, skruva gör man med den högra spaken. Jämfört med att stå framför Kinect-kameran så vinner handkontrollen med hästlängder, även om Kinect känner av hela din kropp och minsta lilla rörelse. Kinect kan även användas när du ska putta, men du lyckas ofta slå bollen så hårt att den flyger genom halva banan. Detta på grund av att den är så pass känslig, och att samordnarna bakom konceptet i spelet gjort något riktigt fel med kontrollschemat för just Kinecten.

Det finns inte så mycket att hänga i julgranen om du inte är en golffantast. För som en simulator fungerar faktiskt Tiger Woods PGA Tour 13. Underbart detaljerade miljöer vid de 16 olika banorna, statistik förs både på banan men även historiskt, så du kan följa din utveckling som golfare. Och ett trevligt tillägg till årets upplaga av simulatorn är att det finns en ”Country Club”, ett onlineläge där golfare möts upp, visar sina karaktärer och går ut och gör ett och annat hål under den strålande solen. Det är ett ambitiöst försök till att knyta en publik på internet, men om det funkar eller inte är svårt att avgöra då jag fann stora svårigheter att ens kunna koppla upp mig mot klubben. När jag väl kom in var det mestadels amerikaner som stod och pratade med varandra och var inte det minsta intresserade av mig som den svenska Jesper Parnevik.

Tiger Woods PGA Tour 13 har däremot sina ljuspunkter. Exempelvis är de 16 olika banorna autentiska med verkligheten och många kan man känna igen ifrån TV:n, det pricksäkra kontrollscheman och en Country club finess som skulle kunna bli hur bra som helst. Men när det gäller just golfsimulatorer måste man komma på något sätt att locka spelare, men att försöka sälja tillbaka Tiger Woods till människorna genom att få spela som en tvåårig Tiger Woods räcker inte. Framförallt inte då läget i sig är uppbyggt på ett så dåligt sätt, med laddningstider som är längre än tiden du faktiskt spenderar på att utföra utmaningen. Mer nyheter till nästa år, och mindre sympati för världsstjärnan.

Tiger Woods PGA Tour 13

4

5/10