Det var fyra år sedan som Valve (sanning med modifikation) gav oss spelet som skulle återuppliva zombiegenren i spelvärlden och sedan dess har vi sett en mängd spel som inspirerats av serien och fler zombies i spel än vad som troligtvis är nyttigt för oss. Antalet ruttnande kadaver som dödats på nytt överstiger vårt lands befolkning många gånger om och det ser inte ut som att den siffran planerar att stanna än på ett bra tag.

Än så länge har Valve inte sagt ett knyst om en potentiell uppföljare till Left 4 Dead 2 som släpptes 2010 men det har inte hindrat fansen från att börja drömma om vad de vill se i en uppföljare. En sak som efterfrågas är att få se hur världen blev övertagen av de döda istället för att bara se slutresultatet av det som man fått göra i del ett och två. Alla som är förtjusta i zombies på ett eller annat vis vet att förvandlingen från den normala vardagen till rent kaos är minst lika intressant som det alla måste leva med efteråt. Detta leder väldigt enkelt in på nästa önskemål, nämligen en starkare och mer sammanhängande berättelse i kampanjen. Left 4 Dead har onekligen en ganska stor dos stämning trots ett begränsat narrativ men ett flertal fans tror ändå att en ordentlig historia skulle kunna förstärka upplevelsen ett par snäpp.

De flesta som spelar Left 4 Dead har ett favoritvapen och det finns alltid tillfällen när ett vapen är att föredra framför något annat. Däremot finns det inget sätt att anpassa karaktären efter spelarens egen spelstil. Det finns trots allt en liten nivå av taktik som skulle kunna tillföras om spelarna antingen fick tweaka sin karaktärs egenskaper eller om statistik kunde påverka vilka färdigheter en karaktär har, exempelvis en karaktär som ofta använder hagelgevär ges möjligheten att bära mer ammunition eller en spelare som ofta väljer att ge förbandslådan till sina medspelare får möjligheten att bära flera på samma gång. Vi ska inte heller glömma bort en av seriens mäktigaste features och då syftar vi naturligtvis på den smått hemlighetsfulla ”AI regissören” som placerar ut fiender och föremål beroende på spelarnas skicklighet och framgångar.

Det många är nyfikna på är vad som skulle hända om man gav denna sadistiska mästerplanerare ännu mer makt? Skulle det inte bli mer spännande om banornas utformning kunde förändras precis på samma sätt som fiendernas placering och föremålens vara eller icke vara på banorna. Föreställ er att ni måste igenom en byggnad men ni vet inte om utgången är i källaren eller på övervåningen. Första gången man spelar en bana måste man alltid leta lite, men om man inte kan veta vilken väg man ska ta i förväg kommer alltid en viss mängd osäkerhet att gnaga en i nacken och i hektiskt spel med zombies kan det inte vara en dålig sak. Det finns självfallet en hel mängd mer med idéer och tankar på hur man skulle kunna förändra serien till vad som förhoppningsvis ska vara det bättre men en sak är i alla fall säker.

Det är många fans som  förväntar sig stordåd från Valve. Hoppas de inte känner allt för stor press när det kommer till utvecklingen av spelet. Det är fler än en som har dukat under av mindre om vi säger så.