Vid ett fåtal tillfällen kommer ett spelsläpp som man ser fram emot väldigt mycket. Ett sådant tillfälle jag minns mycket väl är slutet av 1998. Spelet i fråga har jag hittills ”100%:at” två gånger och spelat igenom väldigt många gånger. Har ni läst titeln förstår ni säkert att det handlar om det femte, fjärde enligt kronologisk ordning, spelet i The Legend of Zelda-serien; Ocarina of Time. Vad är då nästa steg när man gjort i stort sett allt som går att göra i ett spel några gånger?

Ett av alternativen, och det som den här artikeln handlar om, är speedrunning. Speedrunning handlar om att, precis som namnet antyder, klara ett spel så fort som möjligt. För att lyckas med något som det här så krävs noga planering, skicklighet och kännedom om spelet i fråga. En vanlig taktik är även att nyttja de programmeringsfel som nästan alltid dyker upp i spel som någon stackars buggtestare inte har hittat. För två år sedan så lyckades Joseph ’Pokey’ Looney klara spelet på 1:16:59 genom att utnyttja ”Major Sequence Breaks”, vilket innebär att man hoppar över stora delar av spelet. Det kan tyckas ganska fuskigt men det bör även nämnas att exempelvis SpeedDemosArchive och ZeldaSpeedruns har en egen kategori för just den typen av runs.

Det är snart 14 år sedan spelet släpptes och nya buggar hittas fortfarande. Under Awesome Games Done Quick 2012 gjorde Cosmo en ”all temple”-speedrun live där han bland annat visade ett då nyfunnet trick som gör att man kan hoppa över halva Spirit Temple. För några dagar sen hittades dock en av de effektivaste ”Major Sequence Break”-glitcharna hittils. Görs det korrekt kan spelaren ta sig direkt från Deku Tree till Ganon’s Castle och då klara spelet efter att endast ha dräpt första och sista bossarna. Mindre än 48 timmar från att glithcen hittades hade folk från ZeldaSpeedruns slagit världsrekordet flera gånger och i skrivande stund är rekordtiden 0:22:42 och togs av ZFG medan han livestreamade sina försök. För er som spelat Ocarina of Time förstår ni säkert vilken skillnad det är jämfört med att klara det på det vanliga sättet.

Intressanta länkar för er som vill följa försöken att slå ZFGs nuvarande rekord:

Ocarina of Time på SpeedDemosArchive

Ocarina of Time any% Leaderboards på ZeldaSpeedruns

CosmoWright på Twitch.tv

ZFG på Twitch.tv

SpeedRunsLive