Precis som ett par välisolerade hörselskydd på en Skrillex spelning så räddade Naruto mitt liv när jag var 12 år och kände att Kalle Anka Pocket och Fantomen inte riktigt räckte till i mitt serieläsande. Nu åtta år senare sitter jag och väntar på att nästa kapitel av mangan ska publiceras så jag kan få se hur allt kommer att sluta, men det kanske tar 8 år till innan det händer…

Att gå in på vad Naruto handlar om skulle ta tio sidor att förklara då mangan har aktivt publicerats i nästan 13 år. Detta gör det även besvärligt att beskriva spelets Story Mode, då den bara är en stor sammanfattning av vad som har hänt de olika karaktärerna under alla dessa år. Vad man får se av handlingen i Story Mode är inget mer än en rad strider som är sammanfogade med stillbilder och en berättarröst, vilket i sin tur gör att man missar all den charm som Masashi Kishimotos karaktärer hade från första början. Det blir i slutändan bara en grovt nedhuggna tolkning av originalberättelsen då spelet inte tillför något nytt och detta kommer lämna fans otillfredsställda och något nytt intresse kommer inte skapas.

Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Generations (Ja, det är hela namnet.) bästa sida är det visuella och det ljudmässiga. Cel-shading ger spelet det rätta utseendet och tillsammans med röstskådisarna från serien känns det som man spelar bitar av animen i Generations. Att alla karaktärer har sina respektive röstskådespelare hade varit en imponerande sak om det var så att dom använde sig av någon av dem i cutscenes mellan fighterna, vilket de inte gör. Ibland misstänker jag att dom bara tagit ljudspåret och klistrat in en bit där det behövs. Jag var i alla fall väldigt tacksam över att funktionen att ändra det talande språket mellan japanska och engelska fanns med, för jag personligen kan inte hantera de amerikanska rösterna.

Allt i striderna fungerar väldigt enkelt med endast ett fåtal kombinationer och ett styrsystem som gör att man redan som nybörjare med 3 rundor i bagaget kan dra fram dom tyngsta attackerna. Men bristen av variation kommer snabbt träffa dig då du finner dig använda samma attacker genom hela striden. Generations attackanimationer ser hur tuffa ut som helst, men efter man har sett de 5 som din karaktär har blir det inte längre kul och man tycker mest de är utdragna och i vägen. Många av närstridsanimationerna är väldigt långa, om din motståndare duckar kommer din karaktär att stå och veva åt helt fel håll i för många sekunder medan ryggen är helt öppen.

Man kan inte annat känna att CyberConnect2 var lite kluvna om hur dom ville balansera karaktärerna i spelet. För i många fall så verkar det som att dom ville behålla de karaktärer som var starkast i mangan som de starkaste i spelet, men samtidigt inte då det spelmässigt blir lustigt. Hur de egentligen tänkte kan bara CyberConnect2 svara på, men tyvärr finns det en obalans mellan karaktärerna. Det sägs att det erbjuds sammanlagt 72 karaktärer i Generations, sanningen är dock att många egentligen är samma gubbe med olika attacker och ett annat klädesplagg. Tillsammans med alla karaktärer finns det även ett ganska stort antal platser att slåss på, även om det inte gör någon större skillnad då alla är utformade på samma sätt med endast bakgrunden som varierar.

När jag lägger ner kontrollen kan jag inte annat än tänka att spelet är gjort för en yngre publik som inte vill annat än att spöa sin brorsa med sin favorithjälte från Naruto. Spelets största problem är att man som spelare kan sitta och spela en vecka och sedan åka på stryk av en person som spelat i 5 minuter, för man blir aldrig bättre än någon annan då det finns en osynlig linje som säger att du inte blir bättre än så här. När man väl har nått den linjen blir det upp till den som har valt en karaktär som är snabbare eller starkare än motståndarens och inte upp till hur bra du som spelare är. I helhet ger Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Generations ett svagt intryck på mig och jag tvivlar starkt på att det är på grund av att jag är för insatt i serien. Med ett Story Mode som bara beskriver vad Naruto handlar om på ett väldigt tunt sätt och strider som saknar djup kommer det inte imponera någon särskilt mycket. Spelet är inte särskilt dåligt, men det blir tråkigt och när jag väl har låst upp alla karaktärer kommer Generations förmodligen att landa i lådan med bortglömda spel.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations

7

8/10