FIFA street har släppts ut i världen för fjärde gången. En fräsch och mustig dos bakgårdsfotboll ackompanjerad av dynamisk musik och härlig sambastämning gör att alla sorger och besvär rinner av mig. Här finns bara glada färger, fina kompisar och fotbollsfest 24 timmar om dygnet.

Redan i huvudmenyn märker man av att målgruppen är en annan än den traditionella FIFA-fanbasen. Dock är jag osäker på ifall alla olika färger och avskalade och enkla menyer är riktade till barn eller fotbollsälskare med ADHD. Hur som helst så går det snabbt att börja spela. Välj antingen att börja spela med en gång eller lira solokarriär i ”World Tour”. Man kan även ge sig ut på nätet med sitt proffs för att jaga ära och berömmelse.

Snabbmatch och onlinespel är ungefär vad jag förväntade mig utav FIFA Street. Välj spelläge – lira – färdig. Däremot så överraskar ”World Tour” med både utvecklande spelläge samt rollspels-element. När du startar spelet söker det av din konsol efter sparade pro’s från FIFA 12 och frågar ifall du vill importera ditt proffs till Street. Ditt proffs blir automatiskt din lagkapten, men utan medspelare kommer du inte långt. Spelet söker då av dina vänner för att se ifall de också spelar Street. De vänner som spelet hittar kan du importera som dina lagmedlemmar, eller så kan du skapa dina egna spelare.

Väl ute på turné väljer du en provins i ett land att börja lira i. Själv valde jag östra Spanien. I takt med att du klarar fler matcher går du upp till nationell nivå, sedan kontinental nivå, för att slutligen lira på internationell nivå. Ju bättre du gör ifrån dig under matcherna ju mer erfarenhet får dina spelare. Den erfarenheten använder du för att antingen köpa upp dina färdigheter, som till exempel dribbling, snabbhet, passninger eller skott. Du kan också låsa upp nya finter eller andra färdigheter. Cykelsparkar, dyknickar samt en massa andra roliga kunskaper finns också att köpa för sina erfarenhetspoäng. Vill man så kan man göra ett lag där alla spelare är lika bra på allt, men en mer hardcore-gamer satsar såklart på att få en bra spridning på truppen. På världsturnén finns det nämligen många olika slags matcher som ska klaras av. Bland annat trickstävlingar, vanliga matcher, och även futsal, som har exakt samma regler som inomhuskorpen, för de som lirar sånt.

Att spela matcher gör inte bara spelarna bättre. Beroende på vilken svårighetsgrad du spelar på så låser du upp kläder, skor och andra attiraljer. På gatan kan man spela fotboll i både baggy jeans och solbrillor så det finns mycket att låsa upp till dina spelare.

Att Street inte riktigt är samma slags fotboll som FIFA 12 har väl ingen missat, men exakt vad är skillnaden? Letar man så hittar man först många likheter. Exempel på detta är fysikmotorn som även i Streetversionen av FIFA kan producera skratt och realistiska moment. En av de största skillnaderna är frånvaron av försvarsspel i FIFA Street. Det är mer en lek i sten-sax-påse. När motståndaren försöker sig på en fint måste du hinna trycka på rätt knapp för att inte falla för den. Trycks det fel eller för sent så fastnar din gubbe i en hemsk animation som måste genomföras för att belöna den andra spelarens trixighet. Oftast så känns dock animationerna naturliga.

När det bollförande laget är mitt eget finns det få spel som bjuder på en så flytande, dynamisk och belönande spelupplevelse som FIFA Street. Dynamisk dubstep och samba ökar i basgången varje gång jag lyckas med en fint, för att vid mål öka ordentligt i ljudbild. Jag kan omöjligen lära mig alla finter utan att sitta med papper och penna i knät, utan trixar istället runt lite på random med högerspaken för att se vad som händer, och oftast blir det snyggt som stryk. De få finter jag ändå lyckas memorera blir mina mest belönande. Passningar, skott och rörelser är helt individuellt för olika spelare. Medan min nyskapade bakgårdshjälte lägger en vanlig bresidspassning lägger Messi upp bollen på hälen, hoppar över sitt eget ben samtidigt som han utför en 360-graders vändning, för att i vändningen rycka bort hälen och passa iväg bollen med sin andra fot.

FIFA Street är en upplevelse, men överlever aldrig FIFA 12. Visst har Street visat upp ett djup och kvalite som aldrig tidigare har upplevts i något utav Street-spelen. Allt FIFA Street är, med dynamik, smidighet och känsla är som bortblåst när man spelar online. Fördröjningen som uppkommer av att spela online förstör flytet och gör mig istället frustrerad och irriterad. Nej, ska du köpa FIFA Street så är det endast för att spela ”World Tour” som är ett fantastiskt spelläge. FIFA Street lyckas på ett riktigt bra sätt skapa en kompiskänsla för ditt lag. Det finns stora möjligheter att ”customiza”. alltså skapa sitt eget spelinnehåll, och även om det bara är ett spelläge som håller FIFA Streets värdighet flytande så är det är jädrans roligt spelläge som håller ganska länge.

FIFA Street

7

7/10