När det kommer en ny HD-remake ställer jag mig alltid frågan: är spelet sig likt samt hur känns HD omvandlingen? I detta fall så håller Jak och Daxter måttet.

Jak and Daxter: The Precursor Legacy är den första i trilogin och det märks definitivt. Som det äldsta spelet i trilogin är detta naturligtvis den enklaste gällande plattformsspelsupplägget. Historien är ganska grundläggande, huvudperson är stum medan den andra huvudpersonen är en rolig, lurvig liten varelse och spelet i sig a kretsar mest kring att samla objek, problemlösning och styra udda fordon.

Jak 2: Renegade är den mörka uppföljaren och det märks i gameplay och handling. Med Haven City som styrs av Baron med ett järngrepp, medan allt utanför murarna ganska mycket tillhör monster. En del av detta förstärks av det faktum att Jak nu kan tala, men mest använder han sin röst för att uttrycka sin ilska och törst efter hämnd. Det är en ganska intressant historia, särskilt eftersom tidsresor är inblandade. När det gäller gameplay har Jak 2 expanderat avsevärt och det är här som serien gör en förändring från traditionella plattformsspel till ett mer mångsidig actionäventyr. Nu har man även lagt till vapen och man kan använda fyra olika vapen mot sina fiender. Hela spelet är nu en öppen värld, där Haven fungerar som en hubb. Tyvärr kan det vara svårt att njuta av spelet på en hög svårighetsgrad på grund av bristen på checkpoints och slarviga kontroller av fordon. Även om detta verkligen är ett evolutionärt steg för serien och en ganska djärv förändring fann jag den mörka tonen överdriven och spelet frustrerande ibland.

Då är det Jak 3, som för mig är höjdpunkten i serien. Sist men absolut inte minst. Detta är en blandning av gameplayet från tvåan, med lättsinniga ettan. Där det fortfarande stoltserar med en allvarlig story har det mörka från Renegade tagits bort. Istället känns det som ett stort äventyr med ökad humor och skämt där resultatet är mycket underhållande. Gameplay-mässigt är Jak 3 också lite av ett steg upp från det tidigare spelet. Världen är mycket större, du har 3 gånger så många vapen som du tidigare hade och  det finns ett större utbud av fordon. Svårighetsnivån har tonats ned något (även om det fortfarande svårt), det finns mer frekventa checkpoints, kontrollerna är mjukare och hela paketet är mycket mer finslipat. För mig är detta det bästa spelet i trilogin och ett bra spel även med dagens normer

När det gäller presentationen är trilogin väldigt imponerande. Jak 2 och 3 ser bra ut och Jak 1 lider något på grund av sin ålder men har fortfarande  mycket färgglada miljöer. Tycker att man märker av HD remaken till stora delar av spelen, men tyvärr är det flera gånger då spelet visar upp sin ålder. Spelens ljuddesign har inte åldrats väl, speciellt  musiken som i stort sett inte är särskilt imponerande, men rösterna var ganska minnesvärda då med den lekfulla och roliga Daxter.

Jak and Daxter-serien är en väldig bra HD trilogi. Det är fint att se sina gamla favoritspel i en ny fräsch HD remake som lever upp till de gamla spelen. Samt att de även har slängt in trophies och förbättrat grafiken är alltid en bonus. Tyvärr märker man flera gånger under spelens gång att åldern har gjort sitt på spelen. Men fortfarande är Jak and Daxter Trilogy en väldigt underhållande samling som är värd att finnas i varje Playstations 3 ägares samling.

Jak and Daxter Trilogy HD Collection

8

8/10