De första detaljerna kring flerspelarläget i Halo 4 har läkt ut i ett nummer av Game Informer. Många undrar vad komma skall från 343 Industries.

Nedan följer detaljerna kring vad Game Informer publicerade:

Spartan Points
Spartan Points är den nya valutan i Halo 4. De låter dig köpa saker så som rustningar, rustningsegenskaper, Spartan Ops-uppdrag, med mera.

Spartan Ops
Spartan Ops beskrivs lite som Spec Ops från Modern Warfare, men med en storyline. De sträcker sig över flera månader och uppmanar spelare att återkomma till spelet. Game Informer ssa att Spartan Ops kommer att jämföras storleksmässigt med storylinen i enspelarläget.

Varför Röd slåss mot Blå
De flesta har säkert gissat det redan men röd slåss mot blå i träningssyfte. De slåss i något som kallas UNSC Infinity, som är ett 3km långt skepp som skickats in i yttre rymden på ett uppdrag. Det innehåller ett område för virtuell verklighet som skapar flerspelarupplevelsen.

Sprint
Man har inte bara inkluderat sprint i spelet, men nu är det en standard-egenskap i rustningen. Man behöver inte plocka upp något utan finns ständigt tillgänglig. Man behöver inte köpa det för dina Spartan Points, utan kommer alltid finnas förberedd oavsett vad.

Forerunner Vision
Nu finns även möjligheten att se genom väggar. Mer information finns inte just nu, men vi hoppas verkligen att den här egenskapen har någon form av svaghet. Till exempel att den bara är aktiv under en kort stund eller dylikt för annars kommer Halo 4 vara helt ospelbart.

Återkommande Armor Abilities
Hologrammet, jetpacken och den aktiva kamouflagen kommer göra återkomst i Halo 4.

Elite gör ingen återkomst i flerspelarläget
Inte mycket detaljer kring varför elites inte gör återkomst i flerspelarläget, men bildtexten löd ”Competitive multiplayer focuses on the Spartan IVs. Elites will not be playable.”

Firefight
Ingen mer info har gets här mer än en bildtext som lyder ”Halo 4’s campaign is still playable with four players online (in reference to Sparan Ops, ensuring players that Spartan Ops will not replace the campaign coop experience). 343 Industries has no plans to include a dedicated Firefight mode.” Det kändes som ett gediget läge, varför det inte får vara med nu är en gåta.

Regicide
En variation på free-for-all som verkar likt ett VIP-läge. Spelaren med högst poäng utmärks som ”kungen”. Varje motståndare som kungen dödar höjer belöningen, andra spelare måste döda kungen för att kunna få vinsten.

Medaljer
Nu slipper man känna sig besviken för att man inte har dödat någon under en match, man kommer bli belönar för att ha varit distraherande. Känns dock något nedlåtande, men återstår att se.

Inget mer campande vid vapen-spawns
En av de saker som separerade veteraner från nya spelare var egenskapen att tajma in var kraftiga vapen spawnade. I Halo 4 kommer det vara nästan omöjligt då vapen släpps ner i drop pods på slumpvalda platser runt om på banan.

Ingen mer fördröjning på respawn
Direkt efter man har dött kan man trycka på X-knappen för att återigen vara med i matchen, typ som i CoD-serien.

Ansluta till ett pågående spel
För att försöka lösa problemet med att folk hoppar ur pågående spel kommer 343 implementera möjligheten att ansluta till pågående spel. Frågan är om man själv kommer ha möjlighet att välja spel man vill gå med i eller om det är slumpmässigt.

Källa