Enligt Casey Hudson på BioWare hade inte utvecklingsteamet av Mass Effect 3 planerat att inkludera Kinect-stödet i spelet.

En av programmerarna satt och larvade omkring med det en stund och märkte hur lätt det var att implementera. Resten är historia.

”Vi bestämde inte att göra Mass Effect 3 till en röststyrd titel. Men en programmerar som jobbade i studion hade en Kinect och satt och experimenterade med det. Han upptäckte att med mjukvaran som ingick med Kinect:en var det väldigt lätt att koppla det med vad du kan göra i spelet med något du har sagt, nästan för enkelt. Ingen forskning behövdes – allt fanns redan där, färdigt att användas av oss. Vi började funderade på vad vi kunde göra för att uppnå det. Så många saker ploppade upp i huvudet – du skulle kunna beordra en gruppmedlem att attackera ditt mål, du skulle kunna beordra en gruppmedlem att byta vapen. Medan du är upptagen med kontrollen kan du säga åt honom att göra något som du inte är fysiskt kapabel till, eftersom dina tummar är upptagna.”

Så andra utvecklare (speciellt Sega med Binary Domain), ta det här som en läxa från en av industrins största spelare: Implementation av Kinect-kontroller är extremt enkelt och är ett värdefullt tillskott till gruppbaserade spel.

Nu finns det kanske hopp om att fler och fler spel kommer ut med hybrida Kinect-kontroller.

Källa