Cirka ett år efter att Nintendo släppte sin 3DS, som fram till nu var den senaste handhållna konsolen på marknaden, släpper nu Sony sin efterföljare till PlayStation Portable, Play Station VITA.

De fysiska kontrollerna på konsolen är snarlika en PS3-handkontroll, men saknar R2, R3, L2 och L3. De två analoga spakarna på Vitan är mindre än på handkontrollerna, och även styrkorset och de fyra klassiska actionknapparna är mindre.  Spakarna har fått tryckas ut åt sidorna för att göra plats för skärmen, men spakarnas nya position gör händerna en otjänst. Antingen måste du flytta upp hela konsolen i handen för att nå dem, vilket man inte gör under en stressig spelsession, eller så får du böja tummarna till krokar, en position som skapar kramp och allmänt obehag.

Sony har inte snålat med touchegenskaper. Tummarna ska dels vrida på spakar och trycka på knappar och dels toucha skärmen. Detta samtidigt som pekfingrarna ska trycka på axelknapparna (L1 & R1) medan resterande fingrar ska använda touchen på Vitans rygg. Jag lyckas aldrig riktigt känna mig bekväm med kontrollerna då jag måste klättra omkring likt en lemur över hela maskinen för att komma åt allt. Då mina stora händer har gjort mig van att kunna nå alla knappar på en vanlig handkontroll känner jag ett obehag av klättrandet på Vitan och att behöva skaka och luta den åt olika håll. Speciellt i spelet Uncharted blir de olika kontrollerna irriterande. När jag till exempel klättrar på väggar eller klippor kan jag dra fingret där jag vill klättra, eller använda de fysiska kontrollerna. Ibland måste jag luta Vitan för att kunna hoppa till nästa avsatts, men när detta ska ske samtidigt som jag ska släppa greppet för att rita med fingret på skärmen tappar jag orienteringen. Plötsligt kommer en stege och då måste jag byta grepp igen då touchen på baksidan används för att klättra upp. Väl uppe står där en fiende, tillbaka med handen till touchen på framsidan för att klicka på honom så han dör. Till slut har jag ingen koll på någon knapp, utan det känns mer som att jag försöker öppna pandoras låda.

Men många utav spelen går att spela med bara fysiska kontroller (spakar och knappar). Bland dem finns även Uncharted. Men vad är då poängen med all touch och gyroskåpi? Varför göra det svårare för sig än vad det är? Det kortaste svaret jag kan tänka mig är; För att det går. Inte för att det är roligare eller på något sätt ger en bättre spelupplevelse, utan bara för att man har råd och för att det är coolt. Många andra spel lämnar dessutom stora delar av Vitans olika kontroller helt orörda. Av de sex spel som vi fick prova fanns det ingen titel som använde sig av hela Vitan. Istället för ett sedvanligt betatest verkar Sony ha gett sitt kontrollschema till en visionär på konstfack och bett om “något häftigt”, istället för något funktionellt och användarvänligt.

Skärmen är något av en fyr i dimman. Hela fem tum lyser upp min tillvaro och får mig att hellre använda Vitan som bärbar mediaspelare än spelkonsol. Den spelar ganska många videoformat, bland andra MPEG-1, MPEG-2 (ACC, LC, AC3) samt MP4 (SP, H.264). Men den har inte stöd för Youtube, varken som app eller i browsern. I ett forum jag kollade upp fanns det en lösning i form av att parkoppla sin Vita med sitt PS3 och på så sätt kolla klipp på Youtube. Dock har jag ingen PS3 så jag har inte kunnat testa. Förhoppningsvis kommer Sony med en lösning inom kort, men det finns ingenting uttalat om support för Youtube. “PlayStation Store” bistår dock med uthyrning och försäljning av ett stort utbud film och TV-serier.

PlayStation Vita säljs antingen med bara Wi-Fi eller med Wi-Fi och 3G. 3G-versionen kostar cirka 500 kr mer, men är överflödig för de flesta. Många utav oss har smartphones som kan dela med sig av sitt mobila nätverk via en Wi-Fi hotspot och alltså låta Vitan ta del av mobilens 3G-nät. Väl online finns som sagt PlayStation Store som säljer film, spel och appar. Du kan även surfa runt med Vitans browser nästan lika smidigt som du gör på datorn. Den stora skärmen låter dig för det mesta se hela sidan du är inne på utan att göra det svårt för fingrarna att klicka på rätt saker. Förutom problemen med Youtube testade vi Facebook, 9gag, Aftonbladet samt lite andra sidor utan problem.

Sony har nämnt att PS Vita är som en PlayStation 3 i fickformat, men i verkligheten är PS Vita varken en PlayStation 3, eller i fickformat. Den är med sina ca 2 decimeter i bredd till och med ganska svår att få ner i fickan, eller i väskan där de utstickande analoga spakarna ber om att gå sönder. “Smakar det så kostar det” brukar man säga, och det som smakar och kostar mest är storleken på Vitans skärm som kan imponera med kvalitativ filmvisning och internetsurfning, ända tills batteriet tar slut efter cirka tre, fyra timmar.

Den portabla marknaden börjar förlora mark till dagens mobiltelefoner, som kan erbjuda allt ovan förutom touch på ryggen och parkoppling med en PlayStation 3. Nintendo 3DS har trotts sin dåliga batteritid ändå den tredimensionella aspekten att triumfera med vilket är mycket roligare än en massa touch. Ska du åka på långresa har du din smartphone att spela och titta på film på, och batteriet på den räcker säkerligen längre än på Vitan. Vill du ändå ha något med dig på resan att parkoppla med din PlayStation 3 rekomenderar jag en 7 år gammal PlayStation Portable. Med en batteritid på cirka åtta timmar, Wi-Fi samt en fungerande browser som kan visa klipp på youtube slår Sony’s egna produkt Vitan på fingrarna.