Enligt Ben Miller och Jon Peters, båda speldesigners för Guild Wars 2, har man tagit inspiration till sitt spel från Valves Team Fortress – i alla fall gällande klass-systemet.

I en intervju med PC Gamer berättar Peters hur Team Fortress har influerat deras kommande MMO: ”Ingen skulle berätta att alla i Team Fortress bara gör skada. Ingen skulle säga att en Spy och Heavy är samma bara för att de båda gör skada. Det är totalt olika spelstilar. De har båda väldigt bra syften.”

Han fortsätter att betona hur studion har velat gå vidare från standarden inom MMO-utveckling för att skapa bara tre generella speltyper: healer, DPS och tank.

”Jag avskyr beroendeförhållande som bristen på teamwork skapar,” säger Peters. ”Det verkar väldigt löjligt att få folk att spela ihop och inte låta de interagera utan att säga ’gör du ditt jobb?’ Jag är en anti-healer-person. Jag hatar inte folk som gillar att spela underhållsroller, det är bara det att jag vill att den rollen ska vara rolig. Jag tror inte att det är något teamwork – vad som finns är bara ett beroendeförhållande. Det är vad Guild Wars 2s strid handlar om. Det handlar om organiskt teamwork och att bygga saker tillsammans.”

Guild Wars 2 släpps senare under året.

Källa