Då var stunden äntligen kommen då thatgamecompany släpper Journey, sitt tredje spel hittills. Med spel som Flower och Flow bakom sig så har det funnits ett stort intresse på att se vad studion tar med sig denna gång för att hitta nya innovativa spelsätt. Journey skiljer sig en del från studions två tidigare spel på det sätt att spelaren får ett väldigt tydligt mål. Journey är även det första spelet från thatgamecompany som inte bara stödjer men som är byggt runt multiplayerkoncept. För att få reda på om Flower och Flow studion lyckats skapa en tredje succé, fortsätt läsa.

Journey skiljer sig mycket från studions tidigare spel med att ha ett tydligt mål från början till slut. Spelet börjar med att din karaktär vaknar upp i en öken, mystiken stiger direkt när du klättrar upp för en sanddyna och ser hela öknen målas upp framför dina ögon och ett enormt berg längst bort i horisonten. Det är möjligt att utforska till en begränsad del men en stor del av spelets enorma ökenvärldar är enbart ögongodis med osynliga linjer som man inte kommer kunna passera. Hur Journey gör för att hindra dig från att passera dessa osynliga linjer är gjort på ett smart användande av ökenvindar så illusionen av en massiv värld aldrig bryts.

Precis som Flower en gång imponerade med tusentals grässtrån som lekte i vinden kommer Journey att imponera idag med en oerhört vacker värld av sand som ser så realistisk ut att jag vid flertalet gånger var övertygad om att det behövde vara CGI. Med det är inte bara den realistiska sanden som imponerar dock, hela den artistiska stil thatgamecompany har skapat är både intresseväckande och hänförande. Det är sällan man får möjligheten att prova spel som helt utan tal eller någon form av kontext till hur du hamnat i öknen och varför du vill till toppen av ett berg  kan få dig att vilja återvända igen så fort du klarat spelet. Journey sätter en ny standard för vad PSN-titlar kan se ut som och får även många AAA-titlar att blekna i jämförelse.

Precis som de tidigare spelen Flow och Flower så är Journey väldigt lätt att plocka upp och spela. Kontrollerna är enkla och målet väldigt tydligt, “Ta dig till toppen av berget”. Du styr din karaktär med vänstra stickan och kameran med den högra. Journey använder även gyrot i ps3-kontrollen för att styra kameran vilket ibland kan bli kontraproduktivt men är sällan ivägen. Med ring-knappen kan spelare “ropa” vilket används flitigt genom spelets gång för att lösa enkla pussel och kommunicera med andra spelare. X-knappen används för att flyga. Genom spelets gång så kommer ens karaktär att få en scarf. Genom att hitta lysande artefakter kan spelare förlänga denna artefakt vilket tillåter mer flygtid. Scarfen måste laddas upp också vilket görs genom att gå nära tyg-lappar som blåser i vinden eller gå nära anda levande tygvarelser. Även andra spelare fungerar för att ladda upp sin scarf igen vilket kan användas för intressant taktiker för att stanna i luften länge.

Multiplayer är ett nytt element till thatgamecompanys repertoar men studion har lyckats väl med att integrera det in i spelet. När du börjar spela för första gången får du välja om du vill ha multiplayer igång eller inte och har du det på så kan spelare dyka upp och försvinna igen i din värld med jämna mellanrum. Spelet är dock så roligt att oftast är resultatet att man börjar spela med en person som man sedan har med sig genom hela spelets gång. Journey blir enklare om man spelar med andra men det är också mer underhållande att ropa på varandra, surfa genom glittrande sand och visa vart man kan hitta artefakter mm. Det finns inget sätt utöver “rop” att kommunicera med andra spelare och du kommer aldrig ha mer än 1 extra person i din värld åt gången med det fungerar förvånansvärt bra ändå. Om det finns något med multiplayeraspekten man saknar så är det nog att det inte är möjligt att bjuda in sina egna vänner till spelet.

Journey är ett sånt spel som PS3-ägare kommer fråga varandra om de har spelat eller inte, orsaken är inte bara för att det är bland det snyggaste spelet på marknaden idag utan för att det är en så unik spelupplevelse. Från start till slut är spelet inte mycket längre en kanske 2 timmar ifall man ignorerar utforskning som annars utökar speltiden till runt 4 timmar men Journey är precis vad titeln antyder, en resa som särskiljer sig från resten och som kommer dra en tillbaka med jämna mellanrum för att återuppliva goda minnen. Om man bara tänker köpa 1 spel från PSN och vill få en upplevelse som ingen annan, då är Journey för dig.

Journey

8.75

90/10