Spelarens roll, extremist bland ett gäng extremister. Ens uppgift, vinna över andra extremister som deltar i tävlingar på världens mest dödliga platser. Är spelet lika extremt som sitt innehåll? Läs vidare för att få reda på det.

Spelets story är rätt simpel; du intar rollen som olika medlemmar i ett gäng av extremister och ska delta i flera olika tävlingar. Varje deltagare har någon form av expertis inom olika extremsporter, men är här för att åka snowboard. Även om de tidigare är experter på att surfa så kommer deras kunskaper till nytta beroende på banan. Spelet väljer karaktär åt dig och i ärlighetens namn märks ingen skillnad alls mellan karaktärerna, utan det känns bara som ett annat utseende. Tävlingarna utspelar sig på 9 av världens mest dödliga platser och däribland bland annat Patagonia, Himalayas, Alaska och Sibirien.

Dina motståndare är såklart gudar på brädan och bränner ifrån dig det första som händer. Inte nog med att man kämpar med att komma först i ett race, man måste kombinera smidig snowboardåkning med stunts för att få boost-poäng för att öka sin hastighet ännu mer. Är man novis på detta som jag, blir det väldigt svårt att göra allt samtidigt – speciellt med alla kombinationer man ska hålla reda på.

SSX är både svårt och har väldigt kluriga kontroller med massor av knappar och kombinationer att hålla reda på. Man kan välja på att antingen köra med det nya kontrollschemat, som involverar båda analogsticksen, eller köra med det gamla klassiska. Man kombinerar gester med att hålla nere knappar för att göra olika trick och grepp på brädan. Fastnar du hjälper spelet till för att du ska komma vidare och man har möjligheten att spola tillbaka om man råkar göra ett misstag; som ramla ner för ett stup. Man försöker variera varje bana men det är egentligen bara tre olika typer av tävlingar. Race, time trail och få mest stuntpoäng. Spelet varierar detta med att slänga in element som syrebrist, banor där man måste använda ”wing suit” för att flyga över breda stup – men det hela blir väldigt tjatigt efter en stund. Det är inte tillräckligt med variation.

Det finns en ingame-valuta i SSX som används tillatt köpa ny utrustning. Man har alltid en grundversion av allt för att kunna komma vidare i spelet även om man inte har några pengar. Brädor och annan utrustning har olika egenskaper beroende på modell, även utseendet skiljer. Tycker man att ens utstyrsel är tråkig kan man köpa olika färger, dessvärre ser alla likadana ut men färgerna ändras. Hade varit trevligt med något mer customization för ens karaktär om de ändå har med möjligheten för att byta färg.

Grafiken är rätt standard, inget som sticker ut mer än de serietidningsinspirerade mellansekvenserna som används för att introducera nya karaktärer. Vid varje nytt område visas en kort förrenderad trailer som introducerar hur banorna som kommer kan se ut. Eftersom det blandas lite hit och dit känns det väldigt schizofrent. Musiken är stundtals väldigt stressande, lite mer åt det elektroniska hållet jämfört med punk i skate-spelen. Ljudet i övrigt är ganska standard.

Flerspelarläget är egentligen bara ett enspelarläge där du utmanar ”spöken” av dina vänner eller andra spelare online. Beroende på hur duktig du är kanske detta är lite mer utmaning, men som novis är det nästan värre än enspelarläget då man blir totalt utklassad av spelare online. Varför det inte finns något vanligt flerspelarläge där du och ett par kompisar spelar i en egen lobby är för mig okänt. Speciellt med tanke på att man är tvungen att aktivera ett online pass för att kunna koppla upp sig. Drar helt klart ner betyget för mig.

Sammanfattningsvis känns spelet väldigt repetitivt och jag känner ingenting speciellt för spelet. Det fångar mig inte, det finns ingen lockande story för mig. Det blir lite för mycket av allt samtidigt eftersom man slängs direkt in i spelet och förväntas hålla koll på allt från första start. Man får visserligen små tipsrutor ett par gånger under spelets gång, men övningsdelen i spelet känns alldeles för kort. Det här var första gången jag spelade ett spel i SSX-serien och jag förväntade mig nog lite mer än vad man fick. Hoppades på mer variation, mer möjlighet att personifiera sin karaktär och framförallt roliga flerspelarlägen.

SSX

5

5/10