David Cage har avslöjat en enastående fem-minuters prototypvideo som visar en helt ny 3D-motor, som rullar på en PlayStation 3-konsol, som drar nytta av full performance capture.

Den fem minuter långa filmen heter Kara, en kvinnlig android som väcks till liv på ett monteringsband. Hennes kropp sätts ihop del för del och hon blir ombedd att prata engelska, tyska och franska – men även sjunga på japanska. Efter att ha uppvisat känslor blir hon klassad som defekt och börjar bli demonterad för permanent avstängning samtidigt som hon ber för sitt liv. Hennes blåa robothjärta avslöjar hur nervös hon är, och mannen som sätter ihop Kara låter henne fortsätta vidare på bandet.

Demot som visades upp på GDC 2012 var en filminspelning direkt från en PlayStation 3 som kör allt i realtid. ”Det är inte CG, det är inte för-renderat, det är verkligen spelet,” säger Cage.

Videon är en ”tankeställare” säger Cage, som berättar att Kara är en kortfilm om hur det är att vara människa. Cage säger att han tror att ”det finns utrymme för vuxenspel” i världen, och att det finns en ny marknad utöver det redan existerande utrymmet för casual- (Angry Birds) och hardcore-spelare (Call of Duty, BF).

Kara filmades med den nya motorn som Quantic Dream har utvecklat, och Cage säger att studions mål med den nya motorn är att klona levande skådespelare, hantera en stor mängd av motion capture-tillgångar och leverera hög kvalitet till lägsta möjliga kostnad.

Kara-demot visar hälften av funktionerna i den nya PlayStation 3-motorn. Filmen spelades in för ett år sedan med hjälp av version 1 av motorn. Quantic Dream ligger just nu på version 3 av den odöpta motorn. Den nya motorn använder en ”direct-to-engine”-pipeline som tillåter teamet att jobba med motion capture-data med minimal efterbehandling, och skryter med komplexa shaders, effekter, dynamiska skador och ansiktshår.

70 skådespelare läste manuset innan Quantic Dream bestämde sig för en skådespelare för Kara, studion har expanderat sin motion capture-studio till 65 kameror, jämfört med de 28 som man hade i Heavy Rain. Studion har en ljudisolerad scen och skådespelare har 90 markörer på kroppen och 90 markörer i ansiktet.

Den franska utvecklaren Quantic Dream jobbar med proprietär teknologi för att skapa sin egen spelmotor. Cage avslöjade tekniken som skulle användas för Heavy Rain under 2006, i ett demo som de kallade The Casting.

I motsats till Karas ”full performance capture” använde The Casting en ”split performance motion capture”, vilket enligt Cage har en ”hyfsad kostnad”, och det är när både ljud, ansikts- och kroppsrörelser inte är inspelade på samma gång. ”Det är lite artificiellt eftersom du inte får helheten, du får två framföranden som du måste sätta ihop och försöker återskapa artificiellt, men du får aldrig det originella framträdandet.”

Källa

[pro-player width=’630′ height=’473′ type=’video’]http://www.ctrlaltelite.se/trailers/quantic-dream.mp4[/pro-player]