Crusader Kings II, det senaste spelet i Paradox Interactives svit av strategiska spel med en historisk bakgrund. Den här gången är vi tillbaka i början på det första milleniumet för att erövra Europa under korstågen vilda tid.

Många RTS idag lägger en väldigt stor vikt på spelets stridsmekanik, men till skillnad från mängden så har Paradox valt att ta motsatt riktning och tagit bort mycket av den vikt som brukar vara lagd på stridssystemet. Det blir svårt jämföra spelet mot andra spel på marknaden just utav denna anledningen, men på många sätt liknar det till stora delar den biten som inte är fältstrider i Total War: Shogun 2.

Det handlar inte om att ta din stora armé och trampa över närmaste landsgräns för att expandera ditt territorium. Du har ingen direkt kontroll över dina arméer här, utan det fungerar på så sätt att om dina soldater är i samma område som din motståndares så kommer dom per automatik attackera varandra. Till en början ser det bara ut som att den som har flest soldater som deltar i striden kommer att vinna den. Men under spelets gång kommer du kunna forska fram förbättringar till det militära, vilket innebär att striden inte längre bara avgörs av vem som har flest gubbar i zonen.

Tyngden i Crusader Kings ligger i den så kallade diplomatin. I många fall så är inte det så diplomatiskt, för saker som kategoriseras som diplomatiska handlingar sträckers sig allt från att ge en adelsman en titel till att hyra en yrkesmördare för att döda granlandets kung. När du startar upp ditt första spel kommer du bli tilldelad ett råd som består av en grupp män med ett par tilldelade poster och det är här alla de spännande saker händer, härifrån skickar du bland annat ut folk för att samla in skattepengar och trycka ner upproriska medborgare. Även saker som att sända iväg dina spioner för att leta upp andra länders komplotter mot dig eller bara säga åt din religiösa ledare att predika Gud till folket.

Mycket utav det som försigår i spelet utspelar sig i de olika menyerna och fönster som finns. Allt från att skicka dina arméer in i strid till att sätta dina forskare på att studera hur dom kan göra de tunga rustningarna mer effektiva sköts här. Listor på vad adelsmän tycker om dig eller vad din karaktär har för ambitioner i livet finns också här så det säger sig självt att det blir många olika rutor att hålla koll på.

När allting är i menyer som i detta spelet finns det en väldigt liten visuell aspekt. Kartan är där det händer grejor. Här ser du dina soldater som knatar runt i landet för att slåss mot dina fiender, eller kanske ett och annat gäng bönder som är griniga för dina skatter är för höga. Men det är inte så mycket mer än det. Landskapet är fint och dom små figurerna som används för att markera ut dina rådsmedlemmar på kartan är söta, men mycket mer än så finns det inte. Nu menar jag inte att detta är något måste, för det är inte vad spelet behöver. Crusader Kings II är ett spel som är gjort för att vara en strategisk utmaning för tålmodiga spelare och det är något som de lyckat med helt fantastiskt. Musiken i spelet är stämningsfull till en början men den blir tröttsam till slut, så förr eller senare kommer man att stänga av musiken och sätta på sin egna spellista istället.

En rekommendation jag har dock är att man sätter sig ner och läser igenom spelets tutorial en gång eller två innan ni ger er in i det ordentligt. Annars kommer man nog tyvärr köra fast ganska snabbt även om man har spelets tips igång. Man kommer snabbt att inse att detta inte är ett spel som man sätter sig ner och spelar i ett par timmar och sen känner man sig klar. Detta är ett projekt som man kan lägga ner hur många timmar som helst på att planera vägen till din karaktärs envälde. Så att ta sig från att vara en greve i Småland till att bli kung av Europa kommer innehålla många och långa steg.

Målgruppen för Crusader Kings II lär nog inte vara särskilt stor, men är man en tålmodig person som gillar att sitta och planera tre steg före sin motståndare så är detta ett spel jag skulle varmt rekommendera.

Crusader Kings II

8

8/10