Alan Wake’s American Nightmare är en semi-uppföljare på 2010 års mest underskattade spel – Alan Wake. Precis som i förra spelet får vi följa med Alan Wake på mörka äventyr med ficklampan i högsta hugg.

Denna gång måste vi bekämpa mörkret i ett avsnitt av Night Springs som Alan själv har skrivit. Night Springs känner vi igen sedan tidigare i alla de tv-apparater som vi kunde hitta i föregångaren. Men som sagt, denna gång är det Alan Wake som har skrivit ett av dessa avsnitt och det är ingen rolig historia.

American Nightmare tar sin början två år efter de första spelet. I sin tro om att ha besegrat mörkret inser Alan Wake att allt inte är över än. För att ta sig helskinnad ur denna knipa måste Alan besegra den smått galna Mr. Snatch, Alans egna dubbelgångare. För er som inte spelade Alan Wake när det begav sig så kan det vara svårt att hänga med i storyn. Handlingen är invecklad nog för oss som faktiskt spelade det första Alan Wake så det har sina fördelar att ha tidigare erfarenhet av spelet, även om Remedy säger att American Nightmare ska vara en helt fristående del.

Skräcken från Alan Wake är inte lika påtaglig som i tidigare del och det är något som jag tycker är synd. Jag gillade den fina balansen mellan skräck, thriller och action och det var något som fick mig att sitta som på nålar genom hela spelet. Istället för att fylla spelet med skräck och mörker så får jag en vapenarsenal som heter Rambo. Det finns allt från spikpistoler, armborst, k-pist, uzi och hagelgevär. Jag har svårt att avgöra om det är bra eller dåligt då jag gillar Alan Wake som karaktär och spel men allt som gjorde föregångaren så extremt bra är i dag något annat.

Stora delar av storyn drivs av dialog, vilket är väldigt synd då dessa dialoger är olidligt pinsamma. Det är så stelt och obehagligt att lyssna på vilket gör att man ibland missar delar av handlingen just för att man inte orkar koncentrera sig på vad karaktärerna säger. Men allt är inte kattskit. Många frågor som ställs under spelets gång svaras på genom att hitta alla tv- och radio-apparater som framförs av den karismatiske skurken Mr. Snatch. Dels så får vi lite matnyttig information om handlingen samt lite bakgrundshistoria kring just Mr. Snatch. Dessa filmer är även inspelade i live-action vilket ger en lite annorlunda känsla i spelet.

Trots den aningen stela dialog är Alan Wake’s American Nightmare ett bra spel med roliga spelmoment, intressant handling och lagom variation. Och utöver själva spelet i sig så bjuder Remedy på ett horde-liknande spelläge där vi på tid ska överleva fram till gryningen. Bara för att American Nightmare är en arcde-titel så ska du inte tro att du inte får valuta för pengarna. Spelet köper du för endast 1200 MS-points och det finns en hel del att göra. För dig som gillar att samla kan jag meddela att alla borttappade manuskript är tillbaka. Hela 53 stycken för att vara exakt.

Är det något som Remedy verkligen är bra på så är det att skapa atmosfär. Vi kanske inte får uppleva samma atmosfär som sist men det finns ändå något där som gör att jag vill fortsätta spela. Och jag gillar det. Känslan som jag får när jag undersöker sunkiga motell, övergivna restauranger nedlagda drive-in bios så pirrar det lite extra i kroppen och det får mig återuppleva Alan Wake igen på ett bra sätt.

Även om jag kanske inte låter speciellt positiv till American Nightmare ska du inte tro att det är ett dåligt spel. För mig var det värt varenda krona att få återuppleva Alan Wake och även om spelets story går att spela igenom på snabba fem timmar så är det fem värdefulla timmar. Horde-läget är mycket underhållande och ger ett par extra timmars spelande.

Alan Wake's American Nightmare

7

7/10