Behöver vi verkligen en förstapersonsskjutare utklädd i Batman-tema? Varför i hela friden ska man spela Gotham City Impostors när vi har Modern Warfare 3 och Battlefield 3? Svaret är enkelt – det är roligt. Det var länge sedan jag var så road av att spela en förstapersonsskjutare över Internet.

Gotham City Impostors tar udden av det seriösa från spel som just Battlefield 3 och Modern Warfare 3 och fokuserar endast på ren spelglädje. Spelet är snabbt, underhållande och framförallt beroendeframkallande. Det finns mycket att låsa upp, vapen att uppgradera, karaktärer att utsmycka och rekord att slå. Det är uppenbart att Gotham City Impostors inte är en seriös skjutare på samma sätt som Battlefield 3 eller Modern Warfare 3. Självklart är detta på både gott och ont i och med att spelet innehåller en hel del moment och spelmekaniker som vi kanske inte är vana vid, men dessa presenterar Monolith Productions på ett fantastiskt roligt och underhållande vis.

Som ny spelare kan det ibland vara svårt att förstå vad allt betyder i denna typ av spelgenre. Även för en veteran som mig själv förekommer en del spelmoment som är nya. Detta presenterar Monolith Productions genom olika typer av kortfilmer som både är underhållande och pedagogiska. Det finns en film om i stort sett alla vapen, spellägen och karaktärer. Allt du kan tänka dig behöva veta eller inte visste fungerade. Vanligtvis får vi inte döda våra motståndare när vi spelar som Batman men då spelet handlar om bedragare till både Batman och Jokern så kan vi glömma allt som har med hederligt hjältedåd att göra. Spelets karaktärer är uppdelade i olika klasser i form av olika storlekar på karaktärerna. En stor spelare är lätt att träffa men svårare att döda medan en liten spelare är svår att träffa men desto lättare att döda. Det finns sex olika klasser att välja mellan som balanserar detta på ett bra sätt. Har man spelat liknande spel i genren känner man igen sig väldigt fort.

Även om konceptet i sig är gammalt som gatan förmedlar ändå Monolith Productions en originell idé. Man ska inte sticka under stolen med att Gotham City Impostors glider lite på succévågen skapad av förra årets megatitel, Batman: Arkham City. Men vad spelar det egentligen för roll? Ett roligt spel är fortfarande ett roligt spel. Precis som vanligt i denna typ av genre finns det flertalet olika spellägen som alla är fantastiskt roliga och hektiska. Som spelare har du tillgång till flera olika vapen, gadgets och andra hjälpmedel. I början kan dessa hjälpmedel kännas ganska svårmanövrerade men efter någon timmes spelande sitter de i tumspetsarna. Spelets största fördel är alla vapen och hjälpmedel som finns att uppgradera och förbättra. Det är allt från ”vanliga” maskingevär och hagelbössor till lite mer originella som pilbåge och slangbella. Och för alla er som gillar att nivåa med era vapen kommer Gotham City Impostors inte göra er besvikna. Lyckas man med flertalet huvudskott tjänar du extra erfarenhetspoäng, och du kan även springa X antal kilometer till att spendera flertalet timmar i spelet för att samla ihop poängen. Det är nästan omöjligt att inte tjäna erfarenhetspoäng.

Förutom annorlunda vapen kan spelaren utrusta sin avatar med diverse olika typer av hjälpmedel. Som jag skrev tidigare är dessa lite svårmanövrerade i början men det ger sig efter en stunds spelade. Det finns allt ifrån rullskridskor och studsskor till klassiska gripklor och glidvingar. Efter att ha suttit med spelet i ett par timmar uppskattar man verkligen fördelarna med dessa hjälpmedel och går snabbt upp i level och vid varje högre level spelaren uppnår desto mer prylar, vapen, kläder, röster, skrytkort, powerups och mer där till kommer att låsas upp. Vissa objekt går faktiskt att köpa för riktiga pengar om man inte orkar ”nivåa” i takt med resten av alla världens spelare. En annan fin detalj är att man kan köpa ett ökningspaket som tillåter spelaren individuellt eller i grupp dubblera sin erfarenhetspoäng i en timme. Dock kostar detta pengar men det är fortfarande ett effektivt sätt för den som snabbt vill uppnå en hög level. Det går inte direkt att säga att spelet inte innehåller nya saker att låsa upp. I stort sett varje level du uppnår låser du upp något roligt. Ibland känns det som att det är lite för mycket att låsa upp. Till en början är det väldigt mycket att hålla reda på. I sig är det inte direkt något problem men det kan bli ganska mättande efter ett tag.

Det finns tillräckligt mycket att låsa upp för att hålla vilken level-beroende spelare som helst underhållen ett par veckor. Med tanke på att Gotham City Impostors endast är ett arcade-spel är det mycket spel man får för pengarna. Spelet har tyvärr en hel del problem gällande matchmaking. Allt för ofta får man som spelare vänta alldeles för länge innan en match startar eller i värsta fall händer ingenting alls. Många gånger räcker det med att återgå till menyn och hoppa in i lobbyn på nytt men trots att det är relativt lätt att lösa problemet är det extremt frustrerande att ens behöva återgå till menyn för att kunna spela.

Kommentarerna som alla avatarer kläcker ur sig varje gång de skjuter ner mig, är till en början väldigt roligt och underhållande. Men efter ett par timmars spelade är det inte alltid lika kul och skapar bara mer frustration. Utöver dessa kommentarar är det inte så mycket mer ljud än vapen som smattrar, studsskor som piper och fötter som trampar. Räkna alltså inte med någon pampig monsterdänga från Hans Zimmer.

I det långa loppet är Gotham City Impostors en underhållande förstapersonsskjutare som faktiskt sticker ut i mängden bland andra spel i samma genre. Även som spelet påminner en hel del om spel vi redan har spelat så är Gotham City Impostors något du borde testa. Det är snabbt, hektiskt och underhållande. Precis som vi vill ha det men med en skön tvist.

Gotham City Impostors

7

7/10