Är Metal Gear Solid HD Collection någon samling vi bör uppmärksamma eller smyger det förbi oss i en pappkartong?

Metal Gear sagan fyller 25 år och detta firas genom att ge ut en omgjord HD-samling innehållande spelen: Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty, Metal Gear Solid 3: Snake Eater, Metal Gear Solid: Peace Walker och  MSX versionerna av Metal Gear 1  samt Metal Gear 2 Solid Snake. Vad är det egentligen som är nytt i Metal Gear Solid HD Collection? Samlingen innehåller en HD makeover med 1080p upplösning av spelen, 60fps bilduppdatering, förfinade menyer samt 5.1 surroundljud. Samlingen innehåller även PSP spelet Metal Gear Solid: Peace Walker med möjligheten att spela online över Xbox live (tidigare bara möjligt över Playstation Network) nya trophies för Peace Walker och helt nya achievements för tre av dom fem spelen, och detta kan faktiskt locka några gamla veteraner att ta sig an alla utmaningar på nytt.

Vi tar oss en snabb titt på två bilder som visar före och efter remaken:

MGS: Peace Walker Vänster: Original PSP /Höger: HD Remake

Lilla Bilden: MGS 2 original/Höger HD Remake

Vi får alltså uppskalning och förfinade pixlar i t.ex. ansikten. Nu till recensionerna.

Snake Eater: Subsistence

Mitt personliga favoritäventyr med kalla kriget och djungeln som huvudtema. Kärlek, uppoffringar och lojalitet står för stora delar av handlingen och det är också det Metal Gear spel jag velat spela om mer än fyra gånger (femte om man räknar med denna recension) Man brukar säga att första intrycket är det som är viktigast och när Snake Eater släpptes till Playstation 2 i 2005 blev jag väldigt imponerad men samtidigt generad och tyckte introt var en smula pinsamt. Det luktade James Bond om det lång väg och jag ifrågasatte Kojimas tankesätt. Men efter 30 min med spelet förstod jag snabbt vad det var han ville förmedla och all ångest släppte. Sju år senare kommer alltså en HD remake på titeln ut tillsammans med fyra andra spel, men något stämmer inte.

Det luktade James Bond om det lång väg och jag ifrågasatte Kojimas tankesätt

Det mysiga filtret som låg som en stämnings ridå i spelets intro är borta, detta p.g.a. HD omvandlingen och originalet står tyvärr ut mer än remaken. Dock ska det tilläggas att detta är Subsistence versionen av spelet som även innehåller en ny 3D kamera för bättre vinklar. Jag är helt fastklistrad från början till slut under detta episka äventyr i Metal Gear Sagan.

PEACE WALKER:

Man skulle kunna tro att Peace Walker är den delen i samlingen som har den sämsta grafiken men faktum är att det inte alls känns som ett PSP spel och om jag inte visste att det kommit ut till PSP för knappt två år sen hade jag nog antagit att detta var ett Playstation 2 spel. Peace Walker har Snygga serieliknande mellansekvenser som passar spelgenren utmärkt. Storyn är intressant och jag dras in i Snakes värld ännu en gång fast nu på nytt. Kontrollen känns vid första anblick lite speciell då det utvecklades till PSP och inte Playstation 3/Xbox 360 men det går utmärkt att ställa in den på tre olika sätt varav den första påminner mycket om Metal Gear Solid 4 upplägget. Mellan story-uppdragen har du tillgång till din bas vid namn: Mother base. Där kan du göra föremål, vapen och titta på din arme. Just din arme är något som är nytt för Metal Gear serien, (eller var när Peace Walker släpptes till PSP) här kan du rekrytera soldater som du kidnappar och dessa soldater har sedan olika nivåer av erfarenhet som sträcker sig från strid till bygge av vapen och föremål. Allt står bredvid deras porträtt inne i själva basen.

Mellan story-uppdragen har du tillgång till din bas vid namn: Mother base

Om du vill kan du spela Co-op över Xbox-Live och Playstation network vilket är skoj. Du kan väldigt enkelt hoppa in eller hosta en match/uppdrag, men enligt mig fungerar det inte så bra om man inte är vän med personen som man nu ska spela med. Det blir lätt att någon kommer in för att bara ha lite skoj och förstöra, för trots allt går ju spelet ut på att smyga till 90% och någon som springer fram med vapen dragna skrikandes förstör inte bara glädjen utan även slutbetyget du får när uppdragen är genomförda. Kartan och sättet man tar sig runt på i Peace Walker skiljer sig lite från dom andra Solid spelen. Här har du en karta med cirklar som delar upp olika partier och när du kommer in på dom olika cirklarna får du en liten karta som ger en överblick av dina objektiv. Uppdragen går att spela om så många gånger som man känner för det och detta går även att göra med en vän. Röstskådespeleri och grafik har alltid varit några av Metal Gears stora ess och även här lyser David Hayter med sin fantastiska röst som Snake som skapar en magisk stämning redan i Metal Gear Solid 1. Peace Walker är ett riktigt bra äventyr som absolut inte ska tas åt sidan för det inte getts ut på de stationära formaten tidigare.

Sons of Liberty /Substence:

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty är faktiskt den delen i serien  jag tyckte allra minst om när jag spelade det första gången. Det är inte ett dåligt spel men det är nog det jag tycker minst om av alla delarna. Dock förtjänar alla en andra chans. även introt här känns konstigt och sämre än originalet, dock är musiken fortfarande lika bra som jag minns den och temalåten ger gåshud direkt! Berättelsen om Snake och Philanthropy är mycket välskriven och stämningen när Snake går över Manhattan bron för att infiltrera det stora tankfartyget är faktiskt coolare än jag minns den. Spelet känns en smula svårspelat och jag kommer snabbt ihåg flera störningsmoment som kostade mig en Playstation 2 kontroll, Men trots sina brister känns nog del 2 lite bättre än när jag senast spelade det. Bossfighterna är episka (borträknad Fatman) och en vis charm ligger i luften. Kanske inte helt retro men nära därpå och helt klart bättre än jag minns det för tio år sen.

Bossfighterna är episka (borträknad Fatman) och en vis charm ligger i luften

Det som är nytt i del två av Solid serien är möjligheten att få spela som Snake från allra första början ”dvs” man får veta mer om när han infiltrerade Big Shell innan regeringen skickade in Raiden. Dessa uppdrag kallas: ”Snake Tales” och för er som minns VR uppdragen finns även dessa 500+ med i den senare utgåvan av Metal Gear Solid 2 som döptes till: Metal Gear Solid 2: Substance. Alternativa uppdrag finns också där du kan spela små minispel där du bl.a. ska desarmera bomber, smyga bakom vakter och få dom att lyfta händerna i luften med det klyftiga namnet: Hold up mode. Allt det andra från spelet är intakt, man kunde t.ex. ta bilder med en kamera som man sedan sparade (Även dom hemliga budskap som fanns med om man tog bilder på rätta ställen) samt Dog tag viewer för alla Dog tags man tagit från soldater under spelets gång.

Metal Gear & Metal Gear 2: Solid Snake:

Det ska understrykas att dessa två versioner är MSX och inte NES. Jag trodde jag skulle blöda ur ögonen pga extrem pixlig grafik men detta är inte fallet alls. Retro till 100% och har man inte spelat dessa klassiker ska man absolut göra det. Trots väldigt enkel kontroll och grafik från forntiden är detta det närmsta man faktiskt kan komma originalen och att ge sig på att spela Metal Gear Solid i 2D. Jag kan se charmen i dessa två titlar från både ett perspektiv som förstagångenspelare, men till större del som gammal veteran som minns dessa från barndomen med nostalgiska tårar i ögonen. Dom första spelet har faktiskt 25 år på nacken. Njutbara spel även om dom känner mer som en bonus än något som remastrats och gjorts om.

Men för er som inte känner till Metal Gear sagan kommer här en kortfattad förklaring med tidslinje när spelen utspelar sig:

Metal Gear Solid 3 : Snake Eater
1964
Under kalla kriget beger sig en en soldat under kodnamnet:
Naked Snake in i Sovjetiskt territorium för att hämta hem en vetenskapsman som har hoppat av hem till Amerika. Något går fel och Snake’s mentor känd som ”The Boss” förråar plötsligt staterna och byter sida till Sovjet. Med världens öde på spel måste nu Snake ifrågasätta sanningen bakom hans uppdrag då han smyger sig in bakom fiendemark för att lönnmörda sin forna mentor.

Metal Gear Solid: Peace Walker
November 1974
Peace Walker incidenten var en del militära sammandrabbningar i Centralamerika mellan CIA Peace Sentinels och Militaires Sans Frontieres. Incidenten kretsar kring uppbyggandet av Peace Sentinels’ Peace Walker Project och Militaires försök att stoppa den. Naked Snake är tillbaka men nu under kodnamnet: Big Boss som leder ett gäng geno-manipulerade legosoldater

Metal Gear
1995
200 kilometer norr om regionen Galzburg, Sydafrika, ligger fästningen Outer Heaven, en tungt beväpnad stat som hade grundats av en legendarisk legosoldat i slutet av 1980-talet. År 1995 fick västmakterna uppgifter som varnade om ett massförstörelsevapen som förmodligen höll på att byggas djupt inne i Outer heaven. Den amerikanska regeringen kallar in High-Tech Special Forces enheten FOXHOUND, under befäl av den legendariske soldaten Big Boss att infiltrera fiendens fästningen, men bara någon dag efter går kontakten med Gray Fox förlorad. Hans sista sändning består bara av två ord: ”Metal Gear …”

Metal Gear 2: Solid Snake
1999
En militärjunta tar makten i Zanzibar Land, en liten nation som gränsar till Ryssland, Kina och Centralasien. Efter att ha fått sin självständighet från Ryssland i legosoldatskriget började Zanzibar attackera och invadera närliggande grannländer. Samtidigt sporrade en rad chocker oljemarknaden att utveckla en rad nya  högteknologiska energikällor, inklusive fusionskraft. Men en Tjeckisk professor vid namn Dr Kio Marv bio-konstruerade en ny art av alger under namnet: OILIX, som visar sig kunna producera olja och kolväten i mängder med låg kostnad. Marv presenterade sina alger till World Energy Conference i Prag, men på väg till Usa och den Amerikanska regeringen kidnappades han av agenter från Zanzibar. Nato upptäckte att Zanzibar-delstatens ledare planerade att hålla världen som gisslan genom att kontrollera tillgången av olja, tillsammans med hotet om kärnvapenkrig. Solid Snake kallas in för att rädda professorn, sätta stop för kärnvapenhotet och hämta hem formel för OILIX.

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty
2007-2009
Efter Shadow Moses incidenten har teknisk data för den gående tanken Metal Gear utrustad med kärnvapen läckt ut på svarta marknaden. Solid Snake och hans allierade från Anti-Metal Gear NGO ”Filantroperna” ger sig ut för att infiltrera ett tankfartyg som sägs ha en ny Metal Gear-prototyp ombord. Snake misslyckas dock med sin infiltration och går i en fälla riggad av före detta Foxhound medlemmen Ocelot och Snake är nu M.I.A tillsammans med tankfartyget på botten av Hudson-floden. Två år senare är oljereningsverket Big Shell övertaget av en terroristgrupp som sägs ledas av Solid Snake. Regeringen skickar in Raiden som är en ny utbildad Foxhound medlem till Big Shell för att infiltrera och rädda gisslan som består av ingen mindre än USAs president.

Resten av tidslinjen inräknat Metal Gear Solid 1,Portable Ops, och Metal Gear Solid 4 kan du läsa om här

Som slutord är det svårt att ge argument varför man inte ska äga denna HD remake. Har man missat spelen pga utebliven Playstation 2, MSX, Playstation 2 och PSP ska man absolut ta sig en titt på en av spelvärldens absolut bästa spelserie. Gillar man spioneri, smyga och action är detta även det ett val som lockar. Har man dock spelat alla spelen på denna remake innan, ja då tycker jag nog att det är värt att införskaffa sig ändå. Trots allt är 1080p, 60fps och 5.1 ljud mer än mysiga uppgraderingar, lägg sedan på att spelet faktiskt inte kostar lika mycket som ett fullprisspel idag så är detta även ett svårt argument att gå emot. Fem spel för mindre än ett. Varför Metal Gear Solid 1 eller Twin Snakes i HD version inte togs med är för dom flesta av oss på redaktionen ett mysterium och hade även detta lagts in hade det blivit en fullpott.

Metal Gear Solid HD Collection

8

8/10