Nästan direkt efter att vi hörde att Minecrafts skapare Notch hade erbjudit att finansiera en uppföljare till Double Fines debuttitel Psychonauts visar det sig att studion redan hade planerat ett projekt i samma anda – i alla fall när det gäller finansieringen och bristen av utgivare. Det här rör dock en helt ny titel, i äventyrsgenren, och projektet lovar även att utöver att leverera en produkt för din insats bjuda på en obegränsad insikt i spelets utveckling. Det verkade nog inte otroligt att få ihop tillräckligt med pengar för projektet, men frågan är de verkligen kunnat föreställa sig det massiva gensvaret.

De flesta av de större namnen på Double Fine Studios har sina rötter i de klassiska peka-och-klicka-äventyren från förr och skulle gärna göra nya spel i samma stil. Det finns många som argumenterar för att marknaden för såna spel absolut inte är död, men den har åtminstone pensionerats under det senaste decenniet, och framför allt är det nästan omöjligt att hitta en utgivare som vill finansiera dessa spel. Detta har självklart inte hindrat fans från att i år bombardera stuidons grundare Tim Schafer med önskemål om detta, så nu har de lagt över ansvaret på spelare och fans att finansiera projektet i och med att de lade upp en Kickstarter.

Målet som sattes var 400 000 dollar, det vill säga mer än två och en halv miljon svenska kronor. På Kickstarter-sidan förklarar Schafer att 300 000 skulle gå till själva spelutvecklingen, och resten till ett filmprojekt som kommer följa hela utvecklingen på gott och ont, som kommer bli tillgänglig som en dokumentär för de som donerat pengar. Teamet bakom kameran är 2 Player Productions, som passande nog är mest kända för sin dokumentär om Mojang AB när de precis startade.

Double Fine satte deadlinen för finansieringen till den 13:e mars, vilket gav dem 34 dagar att försöka samla ihop 400 000 dollar. Det vore inte en underdrift att säga att de var lite smått pessimistiska. Efter att Kickstarter-sidan hade varit uppe i bara tolv timmar hade fans redan donerat över 560 000 dollar!
I och med att nyheten sprids lär det bara blir fler som slänger in pengar där för att möjligtvis få tillgång till spelet i förtid, möjligheten att få göra sina röster hörda angående processen i ett privat diskussionsforum och kanske framför allt för att få följa arbetet genom videouppdateringarna.

Double Fine Adventure, som spelet åtminstone kommer kallas under utvecklingen, kommer att släppas på Steam när det är färdigt. Double Fine säger att de siktar på att spelet ska släppas i oktober, men vill inte garantera något definitivt. Men om det blir försenat kommer tusentals människor ha insikt i exakt varför.
Om du är sugen på att köpa in dig i produktionen, eller bara se hur många som donerat och alla de olika belöningsnivåerna, kan du göra det här.